21 Dec 2011

Demo Menghilangkan Dakwat Kekal

Lor... rupa2nya dakwat kekal yang sibuk pembangkang nak pakai masa PRU Ke-13 tuh tak kekal pun..Patut lah puak2 nie sibuk sangat, terjerit-jerit nak sangat guna dakwat tuh..Boleh dihilangkan dalam masa 5 minit jer.. Kan lebih elok kalau guna Sistem Biometrik..dah tentu takde sapa yang bleh ambil kesempatan.. Kata nakkan sistem pilihanraya yang lebih telus, adil..Tuduh UMNO, BN ada pengundi hantu.. Kalau guna dakwat kekal yang sebenarnya tak kekal ni pun tak selesaikan isu tuh kan..Pengundi boleh hilangkan dakwat tuh, pastu gi buang undi lagi..dan lagi..dan lagiiii..

Saksikan demo yang dilakukan oleh Blogger PAPA GOMO, bagaimana DAKWAT KEKAL tuh sebenarnya TAK KEKAL.


Nga KOmeng.. Lu Gertak..Blogger Tak Gerun..


TS salut dengan keberanian sahabat TS, Blogger dari Perak yang telah menyahut cabaran NGa KoMeng berikutan pendedahan sahabat TS tersebut mengenai Tender Long Suit semasa Pakatan Rapuh menjadi pemerintah Kerajaan Negeri Perak. Nga KoMeng telah mencabar sahabat TS agar membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai dakwaan terbabit.

Sahabat TS memang ANAK JANTAN, BERANI KERANA BENAR.. dan pendedahan yang dilakukan di dalam blog http://sekupangduas.blogspot.com/ bukanlah satu fitnah, tetapi berdasarkan bukti-bukti sah.. COme On lah..NGa KoMeng..jangan samakan kami macam kamu semua yang hanya pandai spin, tuduh, dan fitnah semata.
Kami Bersama-sama Anda, Sekupang Dua..

Sila layari http://sekupangduas.blogspot.com/2011/12/nga-kor-meng-cabor-teman-lapor-jugak-ke.html untuk melihat pendedahan dan bukti-bukti isu ini.

P/S Lu Gertak, Kami Tatak Goyang!!

16 Dec 2011

Dasar Penyamun Tarbus!!

Pergghhhh.. TS memang salut la kat pemimpin Pakatan Rapuh nie yang memang sangat pandai mengambil peluang sementara punya kuasa di tangan..Nga KoMeng memang seorang pemimpin yang boleh dijadikan mentor bab nie..Puak2 ni kalau bab bedal pemimpin UMNO dan BN..bukan main lagi.. rupa2nya.. hamPAS.. lenkali bila bangun pagi tuh.. gi belek diri tuh kat depan cermin dulu..

Baru lah TS tahu..kalau dah ada kuasa.. nak pilih pembekal waima untuk kerja-kerja pembekalan yang tak sampai RM 20,000 tuh kena cari ‘quaotation’ dari pembekal yang menawarkan harga paling tinggi.. Pastu, kena beri keutamaan kepada kaum kerabat..lebih-lebih lagi kepada orang tersayang yang baru start bukak kompeni.. Orang kata ye lah kalau dah sayang..bini pulak tuh.. kena lah bagi sokongan, bantuan dan dorongan.. ye tak yeop!
Tak kira la..dalam mesyuarat dah putuskan kompeni lain yang dapat kerja tuh.. tapi tak kisah..bleh tuka maaaaaa.. bagi jer arahan..kan ada kuasa kat tangan kan.. APA PUN BOLEH!!..

Jom kite jengok untuk melihat pendedahan yang dibuat oleh sahabat TS di http://sekupangduas.blogspot.com/

14 Dec 2011

BR1M .. Ada Pihak Buat Kecoh!

Nampaknya terdapat pihak yang semakin terdesak kerana Kerajaan Barisan Nasional telah melaksanakan pelbagai langkah untuk membantu rakyat yang terpaksa berdepan dengan tekanan kos sara hidup dan peningkatan harga barang. Kerajaan telah melaksanakan Program Klinik 1Malaysia, Kedai Rakyat 1Malaysia, Pemberian wang sebanyak RM 100 kepada para pelajar, Pemberian baucer kepada Pelajar IPTA / IPTS, dan sekarang pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia. 

Terdapat pihak yang tidak bertanggungjawab telah memalsukan borang BR1M dengan mewujudkan ruangan maklumat akaun pemohon sedangkan pada borang asli tidak terdapat maklumat berkenaan. Berikut adalah borang sebenar yang dikeluarkan oleh Kerajaan yang boleh dimuat turun dari laman sesawang LHDN (klik di sini) Rakyat jangan tertipu sekiranya ada pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan kerana terdapat kes penjualan borang berkenaan kepada orang ramai sedangkan borang tersebut diberikan secara percuma. 

Syarat Asas Permohonan adalah pemohon mestilah warganegara Malaysia dan pendapatan kasar isi rumah adalah kurang daripada RM 3,000 ke bawah. Dokumen Wajib yang perlu disertakan hanyalah Borang Pendaftaran BR1M yang telah lengkap diisi, Salinan MyKad/Kad Polis/Kad Tentera dan Salinan Gaji (jika berkaitan). 

Ketua Isi Rumah bermaksud Seorang lelaki / Perempuan yang menjadi ketua keluarga merangkumi individu yang :-

* Berkahwin ;
* Ibu / bapa tunggal yg mempunyai tanggungan;
* Bujang yang mempunyai tanggungan ;
* Warga emas sebatang kara

Setiap anak yang telah berkahwin dikira sebagai satu isi rumah yang berlainan (yang mempunyai pendapatan RM3,000 ke bawah) walaupun tinggal serumah dengan ibu bapa juga layak untuk memohon. 

Selain itu, ketua keluarga bujang / ibu dan bapa tunggal yang mempunyai tanggungan tinggal serumah serta warga emas sebatang kara yang berpendapatan RM 3,000 ke bawah juga layak untuk memohon.

p/s TS suka berpesan kepada mereka yang tidak berminat dan dok perlekeh BR1M nie, tak yah la sibuk2 nak mohon bantuan nie yea.. jangan cakap je berdegar2 dok belasah.. tapi kaum korang yang paling sibuk nak isi borang nie. Kerajaan tak paksa pun korang mohon kan....

10 Nov 2011

Tony Pua Kelentong Pasal KR1M

TS sakit hati betul dengan DAP nie. Tak habis-habis nak create isu, putar belit benda. Kali nie, Tony Pua, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara pulak merapu tentang produk yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia. Dia bimbang agaknya dengan kewujudakan KR1M yang ternyata banyak membantu rakyat untuk berdepan dengan masalah kenaikan kos hidup. Oleh itu dia putar belit untuk mempengaruhi pemikiran rakyat agar mewujudkan perasaan tidak puas hati dan menggugat keyakinan rakyat terhadap segala usaha Kerajaan Barisan Nasional membantu rakyat.

Berikut adalah penjelasan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan mengenai pembohongan Tony Pua.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menafikan dakwaan Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua yang mendakwa harga produk 1Malaysia di kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) lebih mahal berbanding harga di pasar raya tempatan. 

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata dakwaan pembangkang itu merupakan sesuatu yang tidak berasas kerana mereka (pembangkang) tidak membandingkan harga produk KR1M dengan harga barangan produk berjenama sedia ada.

“Sebaliknya pihak pembangkang membandingkan harga produk KR1M dengan jenama persendirian dari pasar raya Carrefour Big Savers yang sememangnya berbeza sama sekali.

“Sebarang perbandingan harga mestilah dibuat mengikut kaedah ‘apple to apple’ atau pun barangan yang benar-benar sama sahaja baik dari segi berat, pembungkusan, dan yang paling utama adalah kualilti,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan Tony Pua pada Rabu yang mendakwa tinjauan harga yang dibuat di KR1M dan pasar raya Carrefour menunjukkan perbezaan harga yang kecil malah ada sesetengah produk di Carrefour lebih murah berbanding di KR1M.

Ismail Sabri turut menegaskan sejak dari awal lagi kementeriannya telah menetapkan harga produk KR1M 30 hingga 50 peratus lebih murah berbanding harga produk berjenama bukannya produk persendirian mana-mana pasar raya yang ada. 

Beliau berkata pembangkang juga cuba mengelirukan pengguna dengan membandingkan produk KR1M dengan produk yang berlainan jenisnya, berbeza dari segi isi kandungan (berat dan isipadu), maklumat khasiat, serta promosi yang dilakukan.

“Saya ambil contoh yang paling mudah, durian Musang King perlulah dibandingkan dengan durian Musang King bukannya dengan durian kampung atau jenis durian lain yang ada.

“Di sini jelas menunjukkan bagaimana pembangkang cuba memutar-belitkan sesuatu perkara dengan membuat perbandingan palsu antara produk KR1M dengan produk yang tidak sepatutnya kerana sudah tentu harganya berbeza,” katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai kenaikan harga beberapa barangan keperluan harian akibat banjir besar yang melanda Thailand, Ismail Sabri menegaskan pihak kementerian sentiasa membuat pemantauan bagi menjamin hak dan kepentingan pengguna.

“Setakat ini, kementerian perlu menunggu maklum balas mengenai harga import barangan seperti sayur, beberapa jenis ikan dan beberapa lagi barangan keperluan harian lain dari pihak Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani kerana urusan itu di bawah bidang kuasa mereka,” katanya.

3 Nov 2011

Ambiga, SUARAM dan Homoseksual

Biar apa pun alasan yang diberikan, ianya tidak menghalalkan perkara yang sememangnya dilarang oleh Agama untuk diamalkan. Oleh itu, sewajarnya usaha 'murni' yang kononnya memperjuangkan hak asasi manusia oleh Majlis Peguam dan Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) WAJIB dihalang. Jika suatu waktu yang lalu, Ambiga menganjurkan Perhimpunan BERSIH dan BERSIH 2.0 yang kononnya menuntut pilihanraya yang lebih adil dan bersih, kini beliau dan kuncu-kuncunya membela pula amalan Homoseksual di Negara ini.  Apakah kita sebagai rakyat Malaysia pelbagai bangsa dan agama rela membiarkan amalan songsang ini diamalkan dan diterima secara terbuka di Malaysia? Berapa ramaikah penyokong-penyokong dan pengamal Homoseksual sehingga Ambiga dan SUARAM merasa sangat perlu untuk menganjurkan Program Seksualiti Merdeka 2011? TS sangat pasti bahawa majoriti rakyat di negara ini menolak amalan songsang yang sangat menjijikkan ini.

Apakah pendirian parti pembangkang terhadap tindakan Ambiga yang suatu ketika pembangkang berada bersama-samanya. Adakah mereka sanggup berdiam diri dan hanya berpeluk tubuh melihat tindakan Ambiga yang ternyata bigau? TS tidak terperanjat apabila DSAI menyokong amalan LGBT (Lesbian, Gay, Bi-sexual dan Transexsual). Lihat komen beliau di bawah :- 


TS mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak Polis yang telah mengharamkan sebarang aktiviti dalam Program Seksualiti Merdeka 2011. TS turut mengharapkan agar tindakan tegas dikenakan kepada pihak penganjur dan peserta sekiranya mereka berdegil dengan larangan tersebut. Kegiatan ini wajib dibanteras. TS tidak rela Malaysia sebagai sebuah negara Islam membiarkan dan menghalalkan amalan LGBT. Sudah cukup lah pelbagai gejala dan penyakit sosial yang melanda negara ini yang belum lagi mampu untuk ditangani dan diatasi. 

17 Oct 2011

Apa Itu ANDROID?



Mungkin bagi yang tidak mahir tentang teknologi terbaru dunia peranti mudah alih beranggapan bahawa Android itu merupakan salah satu daripada telefon pintar yang dikeluarkan oleh sebuah syarikat pengeluar telefon pintar, setanding dengan iPhone dan Blackberry. 

Di Malaysia sahaja, masih tidak ramai pengguna yang menggunakan telefon pintar sebagai alat perhubungan dan berkomunikasi. Terbukti berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Google dalam persidangan Think Mobile di Kuala Lumpur Julai lalu, menunjukkan hanya seramai sembilan peratus penduduk negara ini yang menggunakan telefon pintar daripada 11.3 juta penduduk. 

Oleh itu, masih tidak ramai yang mengetahui apa itu sistem operasi (OS) yang dipanggil Android. Android adalah sistem operasi yang dicipta untuk menjalankan atau mengerakkan perisian di dalam peranti mudah alih seperti telefon pintar dan tablet. 

Sehingga kini, Android mempunyai komuniti yang besar dalam pembangunan aplikasi dan kini terdapat kira-kira 250,000 aplikasi yang boleh didapati di dalam Android Market, sama ada percuma mahupun berbayar, menjadikan ia popular dalam kalangan pengguna peranti mudah alih. 

Antara peranti mudah alih yang menggunakan aplikasi Android ialah Sony Ericsson Xperia Play, Samsung Galaxy S II, Samsung Galaxy Tab 10.1, HTC Desire S HD, Motorola Xoom dan beberapa lagi tablet serta telefon pintar yang popular kini. 

Android bukanlah sistem operasi yang baru dicipta, namun ia sudah pun dibangunkan sejak lima tahun lalu yang bermula dengan Versi 1.0. 

Sejak dibangunkan pada 2007, Android sudah berkembang sehingga tujuh versi bermula dengan Android versi 1.0 yang digunakan oleh telefon pertama HTC Dream, Android versi 1.1, Android Cupcake 1.5, Android Donut 1.6, Android Froyo 2.2, Android Gingerbread 2.3, sehinggalah kepada Android terkini yang turut digunakan oleh tablet terbaru keluaran Samsung Galaxy Tab 10.1 dengan Android Honeycomb 3.1. 

Perkembangan Android telah diperluaskan untuk penambahbaikan perisian kepada sistem operasi yang lebih baik daripada aplikasi pencarian suara, pengiriman emel menerusi Gmail dan pemberitahuan emel pada 2009, kemudian ditambah baik dengan kemampuan merakam serta menonton video yang terus boleh dibuat naik ke dalam Youtube, manakala gambar ke dalam Picasa, animasi layar dan papan kekunci yang disesuaikan dengan sistem. 

Pada penghujung 2009, dalam versi Donut 1.6, Android dikemas kini dalam penampilan proses carian, penggunaan bateri lebih tahan lama dan galeri foto yang diintegrasikan serta resolusi VWGA sehinggalah kepada versi 3.0 yang mana telah dikemas kini dengan sokongan Flash 10.1, kemampuan WiFi Hotspot, rakaman video definisi tinggi (HD), Android Market, permainan video 3D dan kemampuan menyokong teknologi Near field Communication (NFC). 



Pengguna bebas memilih perantiKelebihan Android berbanding sistem operasi yang sedia ada ialah kerana ia lebih bersifat pelbagai tugas yang mampu menjalankan banyak aplikasi dalam satu masa. Selain itu, adanya kemudahan pemberitahuan membolehkan semua emel, mesej dan juga RSS yang masuk boleh diketahui pada skrin utama. Pengguna Android juga berpeluang menikmati akses mudah terhadap ribuan aplikasi Android menerusi Android Market seperti muat turun aplikasi mahupun permainan video daripada Angry Birds sehinggalah kepada Angry Birds Rio secara percuma mahupun berbayar. Bukan itu sahaja, Android turut dilengkapi dengan widget yang pelbagai untuk diorientasikan pada skrin utama telefon atau tablet, contohnya widget cuaca, jam loceng dan sebagainya mengikut kehendak pengguna. Memandangkan sistem operasi Android ini amat luas, pengguna berpeluang membuat banyak pilihan mengikut kehendak dan keperluan untuk membeli telefon pintar mahupun tablet berdasarkan jenama yang disukai dan harga yang memenuhi bajet serta kecanggihan peranti tersebut. Di sebalik kecanggihannya, pasti ada kelemahan. Sistem Operasi Android ini memerlukan sambungan secara terus pada penetapan WiFi sekiranya ingin mengakses pada internet secara terus menerus. Juga, banyak iklan yang sedikit mengganggu ketika menggunakan aplikasi tertentu.


Sumber ; http://www.sinarharian.com.my/SH/com/content/story9632864.asp

Pembangkang Gentar, KR1M Atasi Isu Kenaikan Harga Barang

Seronok betulnya rasanya bila TS tengok video nie. Seperti dalam posting sebelum ini, TS amat berharap agar Kedai Rakyat 1Malaysia berada di seluruh pelusuk pekan-pekan di setiap Parlimen. Sementelah, Kerajaan pun mengalu-alukan kepada mereka yang berminat untuk mengendalikan Kedai Rakyat 1Malaysia (klik sini).

Nampaknya, Gagasan 1Malaysia sekarang sibuk promosi Kempen Harga Barang Murah menerusi KR1M. Mati kutu la pembangkang, tak dapat nak racun rakyat. Sebelum ni sibuk jaja, BN = Barang Naik.

P/s HAPUSKAN MONOPOLI, KEKANG PENIAGA TAMAK, SELAMAT LAH RAKYAT.

13 Oct 2011

Kedai Rakyat 1Malaysia Penyelamat Rakyat

Kebanyakan rakyat sememangnya merasa sangat tertekan dengan peningkatan kos sara hidup dan kenaikan harga barang masa kini. Masing-masing mengharapkan agar Kerajaan mengambil langkah serius dalam membantu rakyat berhadapan dengan tekanan tersebut. Belanjawan 2012 yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri sekurang-kurangnya telah membuatkan rakyat menarik nafas lega kerana Kerajaan memahami dan merasai cabaran dan tekanan yang dihadapi oleh rakyatnya. 

Rakyat menyahut baik tindakan Kerajaan menerusi Belanjawan 2012 yang akan mewujudkan dan menambah bilangan Kedai Rakyat 1Malaysia yang akan menjual sebanyak 250 jenis produk berjenama 1Malaysia dengan harga 40% lebih rendah. Rakyat melihat ia sebagai satu kaedah penyelamat khususnya bagi golongan berpendapatan rendah dan sederhana untuk berhadapan dengan tekanan peningkatan kos sara hidup dan kenaikan harga barang. 


Pengwujudan lebih banyak Kedai Rakyat 1Malaysia akan melahirkan satu rangkaian perniagaan berbentuk Kedai Runcit Mini yang baru. Ianya juga akan dapat mengelakkan berlakunya monopoli daripada syarikat-syarikat multinasional yang kebiasaannya memberi tekanan dan sering menuntut untuk menaikkan harga produk masing-masing. Sehubungan itu, rakyat berharap agar Kerajaan dapat mewujudkan Kedai Rakyat 1Malaysia di setiap pekan, seluruh parlimen.  

p/s Siapa yang menjadi pengeluar, pembekal, pemborong, peniaga terbesar di Malaysia? Mereka lah yang mampu menentukan harga pasaran barangan. Mereka lah yang menekan pengguna. Semoga Kedai Rakyat 1Malaysia menjadi satu rangkaian perniagaan yang menjadi pusat tumpuan mendapatkan barangan keperluan harian rakyat. 

11 Oct 2011

Tak Perlu Buat Report Polis

Tan Sri Sidek Hassan, Ketua Setiausaha Negara (KSN) mengumumkan bahawa Orang Ramai tidak perlu lagi membuat LAPORAN POLIS untuk menggantikan kehilangan dan kerosakan Sijil Kelahiran, Pasport Malaysia, Sijil Kahwin, Sijil Akademik, Perakuan Pendaftaran Kenderaan dan Lesen Memandu serta Geran Tanah. 

Di dalam pekelilingnya menyatakan bahawa pemansuhan tersebut dilakukan kerana ia adalah amalan pentadbiran yang tidak terdapat dalam peruntukan di bawah mana-mana undang-undang.



29 Sep 2011

LGE Goyang?

Lim Guan Eng, Setiausaha DAPig & Ketua Menteri Pulau Pinang menafikan pula tindakan beliau menghina negeri Johor. Memang bapak putar belit belaka pemimpin-pemimpin Pakatan Rapuh (PR) nie.. tau nak menyalahkan orang lain jer.. konon tak larat nak ikut rentak tarian media yang dikatakan dikuasai oleh Barisan Nasional. Orang Johor tak sudi nak 'beli' kelentong lu la LGE.. Nak muntah hijau dengar putar belit anak Melaka yang dapat kuasa di Penang nie..dah terang-terang memang lu menghina Johor.. Lu dah GOYANG ke LGE bila bukti dah tersebar? 


Rakaman tersebut bukan semasa wawancara bersama Radio ABC di Australia sebaliknya semasa perbincangan makan tengahari semasa mesyuarat bersama Pertubuhan Wakil Asing, FCA di Singapura pada 12 Ogos 2011. Sila lihat video di bawah


Selain menghina Johor tidak selamat, beliau turut menyatakan bahawa warga Singapura mengetahui bahawa peluang untuk mereka diculik sekiranya mengunjungi Johor adalah tinggi. TS hairan betul.. bukan kah saban minggu, ramai warga Singapura menyeberangi Tambak Johor untuk mengunjungi Johor dengan pelbagai agenda seperti membeli belah & melancong? Inikah bukti bahawa Johor tidak selamat? Berapa ramai warga Singapura yang diculik ketika berada di Johor?

Sebagai anak jati Johor, TS merasa sangat terhina dan tercabar dengan tindakan LGE. TS merasakan tindakan beliau bukan sekadar untuk memburuk-burukkan Johor, bagi tujuan mengalihkan perhatian pelabur asing daripada melabur di Johor dan beralih arah ke Pulau Pinang semata. Sebaliknya, adalah salah satu cara halus untuk menghancurkan UMNO yang mana UMNO Johor merupakan denyut nadi utama kekuatan UMNO. Untuk menghancurkan UMNO yang menjadi tunjang Barisan Nasional, maka ia perlu dilakukan di tempat di mana ia bertapak kukuh. 

Pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO dan menteri-menteri ramai berada di negeri Johor, termasuklah YAB Timbalan Perdana Menteri. Kenyataan LGE akan mencalarkan imej Johor dan seterusnya akan mengurangkan / menghilangkan kepercayaan pelabur-pelabur asing untuk melabur di negeri Johor. Kehilangan pelabur asing pula seterusnya akan melemahkan ekonomi Johor dan menyebabkan rakyat memberontak dan tidak mempercayai UMNO lagi. Dengan terhakisnya kepercayaan rakyat kepada UMNO dan BN, maka akan lumpuhlah 'jantung' dan terhentilah denyut nadi..Matinya UMNO Johor,maka terkuburlah UMNO. Adakah rakyat Johor akan membiarkan Pakatan Rapuh (PR) menjadi pemerintah kerajaan negeri?

27 Sep 2011

LGE Buat Rakyat Johor Marah

Sekali lagi pemimpin Pakatan Rapu (PR), Lim Guan Eng, Setiausaha DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang merapu dan membuat tuduhan semasa sesi temuramah di sebuah stesyen radio di Australia. Beliau menuduh kononnya Johor bukanlah negeri yang selamat kerana penuh dengan jenayah dan peluang untuk diculik sangat mudah berbanding Pulau Pinang. Pada pandangan TS, ini merupakan satu lawak jenaka yang 'sangat bijak' dilakukan oleh seorang pemimpin PR sehingga menimbulkan KEMARAHAN RAKYAT NEGERI JOHOR. 

Apakah tujuan beliau membuat kenyataan sedemikian rupa di negara orang? Ia bukan hanya memalukan & memberi kesan kepada negeri Johor tetapi juga kepada negara termasuklah Pulau Pinang. Banyak lagi kaedah lain sekiranya beliau mahu  menarik pelabur asing khususnya Australia untuk melabur di Pulau Pinang bukan dengan cara mensabotaj Johor yanng ternyata mampu menarik pelabur asing berbanding Pulau Pinang.  Namun, TS tidak hairan dengan pemimpin-pemimpin PR yang terkenal dan sememangnya gemar bermain politik dengan cara kotor. Tindakan beliau ini hanya menunjukkan beliau adalah seorang yang dangkal dan bercakap tidak berlandaskan fakta yang tepat.

Rakyat Johor menuntut agar beliau menarik balik kenyataan tersebut dan memohon maaf di atas keceluparan beliau.

TS berpendapat bahawa adalah lebib baik Ketua Menteri Pulau Pinang yang telah memerintah selama 3 tahun untuk memajukan Pulau Pinang, menarik lebih ramai pelabur dan memberi keadilan kepada semua kaum sebagaimana yang PR laung-laungkan. Kemajuan Pulau Pinang sebelum ini adalah dibangunkan oleh Kerajaan Barisan Nasional. Rakyat mahu melihat apakah sumbangan DAP kepada Pulau Pinang selama mereka memerintah.

LGE sepatutnya lebih memberi fokus untuk mendepani dan menyelesaikan pelbagai isu di Pulau Pinang. Selesaikan dan buktikan isu berkaitan pembinaan rumah kos rendah dan sederhana yang beliau dakwa telah dibina sebanyak 11, 596 buah. Perbetulkan kepincangan kepimpinan sendiri sebelum sibuk dengan hal orang lain. Kuman di seberang tampak, gajah (bertengger) di pelupuk mata tiada tampak.

Sila klik di sini untuk mendengar sendiri tindakan beliau memburuk-burukkan Johor

p/s Mana-mana pemimpin di dalam Pakatan Rapu jangan berani-berani turun Johor sebab LGE kata Johor tak selamat dan mudah kena colek.. tak perlu la sibuk-sibuk nak rebut kerusi DUN / Parlimen kat Johor yea.. tak payah sibuk-sibuk nak buat pelbagai program nak 'racun' rakyat Johor.. Bahaya kat Johor nie..

22 Sep 2011

Mayat Mat Indera Tidak Pernah Dituntut


Masih lagi mengatakan Mat Indera adalah seorang pejuang kemerdekaan yang sebenar? Beliau telah dijatuhkan hukuman gantung sehingga mati. Sebelum pelaksanaan hukuman tersebut, beliau telah dipenjara selama hampir 7 tahun dan pada tahun 1957, hukuman tersebut dilaksanakan. Jika benarlah beliau seorang pejuang, mengapa jenazahnya tidak dituntut oleh mana-mana ahli keluarga dan parti politik.. sehingga kini? Jenazahnya telah ditanam di Kebun Jambu, belakang Masjid Taiping. 

Ikuti pendedahan oleh Pak Latif Hussin (71 tahun), Bekas Pengarah Penjara Malaysia.

20 Sep 2011

Gempar.. Saksi Bukan Pakar DNA...

Alahai...kesiannya bang Nuwar nie.. kenapa la ambik saksi macam nie untuk perbicaraan kes Liwat nya.. Dr. Donald tuh rupa-rupanya bukan Pakar DNA.. habis tuh.. siapa dia nie? hehehhe.. sila lah baca posting di sini oleh http://mediapermatangpauh.blogspot.com/


KANTOIII !!! Saksi pembelaan Anwar BUKAN PAKAR DNA...


Perbicaraan kes Liwat Anwar Ibrahim bersambung semula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dengan saksi pembela, Dr Brian McDonald akan diperiksa balas oleh pihak pendakwa.

Semalam, menurut pakar yang diupah oleh Anwar dari Australia itu mengatakan tiada bukti yang menunjukkan bahawa profil-profil DNA yang diperoleh daripada “Lelaki Y” 

Dr Brian McDonald, mencabar penemuan analisis yang dikendalikan oleh ahli kimia kerajaan Dr Seah Lay Hong dan Dr Nor Aidora Saedon.

Berikut ialah rentetan perbicaraan kes Liwat pada pagi ini.

9.00 pagi: Kelihatan hadir di mahkamah pihak saksi pembela Dr Brian McDonald, peguambela Anwar Sankara Nair dan CV Prabhakaran

9:07pagi: Kelihatan Pihak pendakwa diketuai oleh Mohd Yusof Zainal Abiden. Turut kelihatan hadir di mahkamah ialah Ahli Parlimen Sungai Petani, Johari Abdul atau lebih dikenali dengan nama Joe bendul turut memberi sokongan moral pada Bosnya Anwar Ibrahim.

9:20 pagi: Mahkamah bermula perbicaraan dengah hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah memulakan prosiding. Peguam Ram Karpal Singh bangun memberitahu mahkamah bahawa beliau mempunyai satu soalan untuk ditanya kepada McDonald tentang satu kes di Australia.

9.27 pagi: Pihak pendakwa memulakan soalbalas didahului dengan peguam cara negara II, Mohd Yusof Zainal Abiden. Yusof menyentuh kes pada tahun 2007 yang belaku di Australia iaitu mahkamah rayuan telah menolak rayuan dalam satu kes melibatkan McDonald.sebagai pakar dan Mahkamah menolak Mc Donald sebagai pakar DNA dan Yusof berkata beliau akan menunjukkan McDonald bukan pakar.

9.30 pagi: Yusof berkata dunia DNA telah maju kehadapan. Beliau mendakwa beberapa kelayakan McDonald sudah tidak boleh dipakai lagi dan sudah terlalu usang.

9.34 pagi: Peguamcara II Yusof bertanya lagi samada pada 2002, Adakah McDOnald menghadiri mana-mana program-program peperiksaan bagi memperbaharui kepakarannya itu?. McDonald menjawab tiada

9.37 pagi: McDonald berkata kelayakan beliau diperakui penilai NATA makmal forensik untuk pensijilan ISO 17025.

9.40 pagi: Yusof terus mengasak lagi, adakah kelayakan McDonald seperti terkandung dalam biodatanya?

9.42 pagi: McDonald berkata beliau tidak pernah menghadiri sebarang kursus forensik DNA.

9.43 pagi: Yusof bertanya lagi Adakah anda dilatih secara rasmi? Untuk mentafsir, analisis?

9.44 pagi: McDonald menjawab Saya dilatih secara rasmi sebagai saintis sahaja.

9.45 Yusof bertanya lagi, Adakah kamu melatih orang lain?

9.46 McDonald menjawab Ya, di semua lapangan kecuali tafsiran DNA.

9.48 pagi: Yusof meminta penjelasan bagaimana McDonald telah memperoleh kepakaran beliau. Mc Donald berkata pada 2004. “Saya seorang senior saintis dengan kerja-kerja itu dilakukan junior saya dan robot.

9.50 pagi: Yusof berkata lagi dalam ISO 17025, mereka akan melawat dan kenali ahli-ahli sains dan sama ada mereka mempunyai syarat-syarat perlu.

“Saintis, sebagai sebahagian daripada akreditasi, saintis Seah Lay Hong (betul) dan Nor Aidora, mesti dengan konsisten diuji,” kata Yusof.

McDonald dengan teragak-agak menolak pendapat Yusof. beliau berkata hanya ahli-ahli saintis kanan dibenarkan untuk mentafsirkan keputusan-keputusan.

10.10 pagi: McDonald berkata dia tidak menahu bahawa samada akreditasi makmal dijalankan setiap dua tahun.

10: 38 pagi: McDonald sekali lagi tergamam bila Yusof mengatakan bahawa dalam satu kes di Brunei, mahkamah telah menolak McDonald sebagai saksi kerana kepakaran beliau tidak diikhtiraf.

Penghinaan Ke Atas Jalur Gemilang

Orang Lama selalu berpesan, 'cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar'..tapi sekarang nie ramai yang dah tak nak ikut pesan Orang Lama khususnya puak-puak Pakatan Roboh (PR). Tak habis-habis nak melalak yang bukan-bukan. Rasanya bukan TS je yang meluat, tetapi ramai lagi orang kat luar tuh yang meluat tengok gelagat puak-puak nie.

Bingit rasanya, berasap kepala bila pemimpin dalam PR ni suka buat kenyataan 'tak sayang mulut'. Terbaru M.Manoharan, Wakil Rakyat DAP iaitu ADUN Kota Alam Shah mahu menukar Jalur Gemilang sekiranya memperoleh kuasa. Beliau menghina Jalur Gemilang yang dikatakan ditiru daripada Amerika Syarikat. Rabun agaknya beliau nie, tak dapat membezakan Jalur Gemilang dan bendera Amerika Syarikat. Selain itu, buta sejarah agaknya beliau ni kerana tidak mengetahui asal usul bendera Jalur Gemilang.

TS juga merasakan bahawa ini merupakan salah satu langkah DAP untuk menghapuskan identiti kebangsaan dan menidakkan perjuangan orang terdahulu yang berjuang memerdekakan Negara. Mana ada tercatat, puak-puak PR ini di dalam sejarah Negara. Sekurang-kurangnya apabila mereka mempunyai kuasa, mereka mampu untuk melakarkan sejarah Negara baru dan memadam sejarah terdahulu.

Walaupun, Manoharam telah memohon maaf di atas kelancangan beliau dan menyatakan bahawa beliau seorang yang patriotik, bagi TS tidak semudah itu untuk memaafkan beliau. Bukankah kata-kata beliau itu telah menunjukkan apa yang sebenarnya diinginkan oleh puak-puak Pakatan Roboh khususnya DAP? Relakah kita membiarkan puak-puak seperti beliau ini menjadi peneraju Negara? 



p/s Kepada mereka yang rasa tidak sesuai berada di negara ini, sila cari mana-mana negara yang dirasakan sesuai dan kembalikan sahaja taraf kerakyatan sebagai warganegara Malaysia.

15 Sep 2011

ISA Dimansuhkan? Hadiah Sempena Sambutan Hari Malaysia

Tanggal 15 September 2011 memberikan kejutan dan melakarkan sejarah apabila YAB Perdana Menteri membuat beberapa pengumuman penting yang pastinya memberikan impak kepada negara. Apa yang pasti, perkara yang diumumkan tersebut adalah antaranya agenda perjuangan yang sibuk dilaung-laungkan oleh juak-juak pembangkang, kononnya berkaitan dengan HAK-HAK ASASI MANUSIA dan DEMOKRASI.

Nah! bukankah terbukti Kerajaan mendengar suara rakyat? Mereka yang memperjuangkan agar ISA dimansuhkan sepatutnya gembira apabila YAB PM mengumumkan akta tersebut dimansuhkan. Mereka sepatutnya mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan, bahawasanya mereka 'tidak akan tertindas' di negara mereka sendiri.

Manakala mereka yang berjuang mempertahankan ISA pula boleh menarik nafas lega apabila 2 undang-undang baru akan digubal untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah. TS mengharapkan agar undang-undang baru tersebut akan benar-benar dapat mempertahankan rakyat dan negara dari ancaman-ancaman tersebut.

Selain itu, tidak akan berlaku penahanan individu semata-mata ideologi politik dan Akta Buang Negeri 1959 turut dimansuhkan.

Kajian semula secara komprehensif pula akan dilakukan bagi Akta Kediaman Terhad 1933. Manakala prinsip pembaharuan tahunan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan bagi Akta Mesin Cetak & Penerbitan 1984.

Kajian semula turut dilakukan bagi Seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinnsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.

p/s Terfikir pula TS, adakah dengan pemansuhan ISA (khususnya) akan menghentikan pihak-pihak tertentu daripada menuduh KERAJAAN ZALIM & MENINDAS RAKYAT? Atau pihak-pihak tersebut terus memerah otak sehingga pecah kepala untuk memastikan TUMBANGNYA KERAJAAN BN. Kita tunggu respon mereka.
BERIKUT adalah perutusan khas sempena sambutan Hari Malaysia esok 16 September 2011 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang disiarkan secara langsung oleh stesen-stesen televisyen pada jam 8.45 malam Khamis:
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian.
...

1. Alhamdulillah dengan limpah izin dan kurnia-Nya jua, kita dapat menyambut ulangtahun penubuhan Malaysia bagi kali ke-48 sebagai warga sebuah negara yang merdeka, berdaulat, demokratik, aman dan makmur.

2. Sesungguhnya kisah perjalanan Malaysia penuh warna-warni. Bermula daripada sebuah negara pertanian berpendapatan rendah semasa penubuhannya, hari ini, hasil mahsul perancangan penuh sistematik dan pelaksanaan begitu mapan, kita telah berjaya muncul sebagai negara perindustrian moden yang berpendapatan sederhana tinggi. Bertolak dari situ, sekalipun kejayaan yang telah dicapai bersifat monumental dan amat signifikan, ia bukanlah alasan yang membenarkan kita untuk berhenti berusaha, berasa puas hati, berasa selesa, apatah lagi mengambil sikap bersimpuh sambil berpeluk tubuh.

3. Apa yang sewajarnya dilakukan demi survival serta kesejahteraan rakyat terus meningkat lagi terjamin dalam dunia yang amat kompetitif dewasa ini, marilah melipatgandakan usaha bagi menambahbaik daya saing nasional melalui penggunaaan kreativiti, inovasi dan menjulat usaha penciptaan kekayaan baru berasaskan sifat keusahawanan mandiri. Semua matlamat ini tidak mungkin akan tercapai tanpa wujudnya perpaduan nasional, keamanan, kestabilan dan keharmonian. Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

4. Membelek helaian-helaian tawarikh, apabila negara mencapai kemerdekaan 54 tahun lalu sehingga Malaysia dibentuk enam tahun kemudiannya, bersama-sama Sabah dan Sarawak, banyak pihak ketika itu, sama ada pemerhati asing, mahupun warga tempatan berasa ragu-ragu serta waham (was-was) mempersoalkan tentang, sebuah negara baru yang negeri-negerinya terpisah dek Laut Cina Selatan, sedang diancam pula pemberontakan komunis, dengan separuh penduduknya hidup di bawah paras kemiskinan, ditambah oleh faktor kemajmukan demografik yang luar biasa kompleksitinya, mungkinkah mampu untuk kekal utuh sebagai sebuah negara bangsa apatah lagi untuk berjaya?

5. Ternyata, pencapaian Malaysia selama ini, bertatih dan berjalan jatuh untuk mengecap nikmat kejayaan diiringi sebuah takdir yang penuh cabaran. Jika disisir sejarahnya, semacam satu keajaiban diawal usia setahun jagung meraih kemerdekaan, hakikat yang tersebut tadi ditambah berat pula dengan penerimaan sistem dan falsafah pentadbiran negara berasaskan Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan serta Persekutuan, telah diterima amal secara tuntas oleh kita begitu awal ketika mana proses pembudayaan masih lagi tidak matang.

6. Jelas sekali, sebelum merdeka, warga tiga belas buah negeri yang bersatu membentuk Malaysia tidak pernah berpeluang untuk memilih kerajaan yang akan memerintah sekalipun corak pentadbirannya. Kewujudan mereka hanyalah sebagai rakyat negeri-negeri naungan atau tanah jajahan yang diberi keistimewaan politik terhad mengikut budi bicara kuasa pemerintah. Pastinya, ini, bukanlah hak politik tulen yang terbit daripada kewarganegaraan sebuah negara merdeka serta berdaulat.

7. Menyingkap fakta, sebelum merdeka, pemilihan politik pertama yang berlangsung di mana rakyat telah diberi peluang secara terhad untuk memilih wakil mereka adalah semasa pemilihan beberapa Majlis Perbandaran pada tahun 1952 dan seterusnya pemilihan sebahagian Anggota Majlis Perundangan Persekutuan pada tahun 1955. Sebaliknya, hanya tahun-tahun selepas merdeka bermula 1959, rakyat mula diberi hak dan tanggungjawab sepenuhnya untuk memilih semua ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri sebagai hak budi bicara mutlak dalam menentukan parti manakah bagi membentuk kerajaan.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

8. Sememangnya kita perlu bersyukur kerana dari masa hingga masa, walau apapun rintangan menjelma, sama ada bersifat dalaman mahupun luaran yang telah mengancam demokrasi dan kebebasan individu seperti pemberontakan komunis, konfrontasi menentang penubuhan Malaysia, rusuhan kaum, kemelesetan ekonomi, ekstrimisme agama mahupun cauvinisme perkauman, Alhamdulillah, setiap satunya telah berjaya ditangani dan dihadapi menggunakan kerangka tindakan berhemah, demokratik berasaskan prinsip keluhuran perlembagaan serta kedaulatan undang-undang.

9. Barang harus diingat jua, sepanjang tempoh tersebut tidak pernah terlintas di benak pihak kerajaan walau sedetikpun untuk menukar sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan sedia ada dengan sebarang sistem anti-demokratik, waima betapa getir cabaran yang dihadapi. Seperti terakam pada susur galur negara, disebabkan tragedi 13 Mei, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bertindak atas nasihat YAB Perdana Menteri ketika itu menurut peruntukan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, telah mengisytiharkan darurat.

10. Salah satu kesan pengisytiharan darurat 1969 tersebut adalah proses pilihanraya yang belum selesai di Sabah dan Sarawak telah digantung. Peristiwa selanjutnya yang berlaku adalah pemilihan Dewan Rakyat telah disempurnakan dalam tempoh lebih kurang dua puluh bulan kemudian dan sistem Demokrasi Berparlimen dipulih kembali apabila keamanan negara telah stabil seperti sediakala.

11. Kendatipun begitu, Allahyarham Tun Abdul Razak selaku Timbalan Perdana Menteri pada masa tersebut merangkap Menteri Pertahanan yang telah diamanahkan mengetuai Majlis Gerakan Negara atau MAGERAN, dengan memiliki kuasa mutlak eksekutif dan perundangan, tidak pernah menyimpan hasrat untuk mengekalkan kuasa-kuasa tersebut lebih lama daripada apa yang perlu.

12. Sudah terang lagi bersuluh, Allahyarham Tun bersama rakan-rakan ketika itu amat menyedari bahawa kuasa luar biasa tanpa sempadan yang tergenggam di tangan mereka tersebut tidak boleh sekali-kali dijadikan suatu kelaziman demi masa depan negara tercinta. Sebaliknya, mereka faham kuasa total itu sekadar suatu amanah untuk mengekang dan mengawal tragedi serta kegoncangan yang berlaku.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

13. Sebetulnya lagi, sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen, kuasa untuk menentukan parti politik mana yang akan membentuk kerajaan sama ada di peringkat Persekutuan mahupun di peringkat negeri terletak secara mutlak tanpa kekecualian di tangan rakyat. Setelah lebih lima dekad kemerdekaan negara dan hampir lima dasawarsa pembentukan Malaysia, kita dapati bahawa, pengalaman, kematangan serta kebijaksanaan rakyat negara ini dalam memilih kerajaan demi menentukan halatuju masa depan yang mereka dambakan tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun jua.

14. Bahkan, saya sering mengutarakan bahawa era kerajaan mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah melewati tempohnya. Revolusi dalam bidang teknologi maklumat, kemajuan komunikasi dan kecanggihan pengangkutan telah membuka persaingan serta perbandingan secara meluas lagi dinamik dalam pasaran idea.

15. Kontemporari ini, taraf serta akses rakyat kepada semua peringkat pendidikan semakin meluas seiring dengan korpus pengetahuan yang dimiliki. Disamping itu, pertumbuhan ekonomi yang mapan, pengurangan kadar kemiskinan dan inisiatif kejuruteraan sosial serta keberkesanannya, telah berjaya meningkatkan taraf hidup serta mewujudkan kelas menengah yang besar. Mutakhir pula, keutamaan kehendak dan keperluan rakyat Malaysia telah mengalami perubahan yang besar berbanding empat atau lima dekad yang lalu.

16. Melangkah lebih jauh, mentadbir negara yang terzahir dari saat kemerdekaan dikudratkan oleh kehendak rakyat, kerajaan kini akan terus komited menjunjung sistem Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan, kedaulatan undang-undang, falsafah persekutuan serta prinsip imbang dan periksa di antara ketiga-tiga cabang kerajaan.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

17. Sebagai yang ramai maklum bahawa, kecuali darurat akibat konfrontasi tahun 1964, yang telah dibatalkan secara tersirat, kesemua proklamasi darurat lain yang telah diisytiharkan sebelum ini, masih dianggap berkuatkuasa sehingga hari ini. Justeru, menginsafi bahawa realiti negara Malaysia telah berubah, merasai denyut nadi, resah gelisah dan aspirasi rakyat yang mahukan Malaysia menjadi lebih terbuka lagi dinamik demokrasinya, di mana, pendapat, idea dan kebimbangan massa lebih diberi perhatian, agar dapatlah kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan sistem demokrasi lain di dunia yang berasaskan falsafah universal dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, maka, kerajaan kini, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, supaya ditamatkan kuatkuasanya.Pada hemahnya, sudah tiba waktu rakyat Malaysia menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

18. Dalam menyusun atur peradaban bernegara bagi menghadapi keadaan luarbiasa yang mengancam keselamatan tanahair dan kesejahteraan rakyat, tidak dapat tidak, menuntut kepada langkah-langkah khas yang kadangkala, bersifat di luar norma demokratik. Umpamanya, tindakan tahanan pencegahan. Sesungguhnya, kebijaksanaan menangani keganasan memerlukan kita mencegah perlakuan itu, sebelum kehilangan nyawa mereka yang tidak berdosa, harta benda atau menatijahkan apa-apa kecederaan. Ini merupakan satu kebenaran yang bersifat global dan diterima ramai.

19. Dari perspektif undang-undang Islam pula, ia terangkum jelas dalam Maqasid Syariah yang berobjektif melindungi lima perkara utama yakni; pertama: agama, kedua: nyawa, ketiga: akal, keempat: keturunan dan maruah serta kelima: harta benda. Bahkan prinsip Usul Fiqah banyak membicarakan tentang perlunya disekat lebih awal sesuatu kemungkaran itu, sebelum ia berlaku. Manakala satu prinsip menyatakan bahawa, keputusan pemerintah adalah satu amanah yang perlu dibuat bagi pihak yang diperintah atas kepentingan maslahah ramai.

20. Ini bukanlah ehwal yang pelik, tidak lazim atau asing. Terbukti, negara-negara demokrasi yang maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom juga telah menggubal rangka perundangan khas bagi menangani ancaman pengganas pasca tragedi 11 September.

21. Pucuk pangkalnya, perseimbangan serta perimbangan yang harus ada bagi sebuah demokrasi moden adalah, diantara keselamatan nasional dan kebebasan individu. Itulah tugas dan tanggungjawab sebuah kerajaan yang matlamat tertingginya, menjunjung kebajikan serta kesejahteraan rakyat untuk mencari keseimbangan yang betul ini.

22. Misalnya, kebebasan bersuara yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan tidak sesekali bermaksud sebagai kewenangan hak kepada mana-mana pihak untuk membuat fitnah dan menghasut api kebencian. Sebagai contoh mudah yang lain, kerajaan turut bertanggungjawab untuk menghalang jeritan palsu tentang bom dalam sebuah stadium yang penuh sesak. Ini kerana, kebebasan luar kawal sebegitu, akan hanya menimbulkan panik yang boleh membawa kepada kecederaan dan kehilangan nyawa.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

23. Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dikaji secara komprehensif. Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus.

24. Untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Pokoknya, akta-akta ini nanti bermatlamat untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

25. Di atas segalanya, Kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara. Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan. Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa Menteri.

26. Di sudut lain, kerajaan juga memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik. Umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu tadi.

27. Dalam konteks ini juga, selain memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa. Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan.

28. Kajian semula komprehensif ini akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan. Kerajaan juga akan mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak disamping mengambilkira norma-norma di peringkat antarabangsa.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

29. Sebagai sebuah negara, Malaysia dan seluruh warganya kini berada di persimpangan jalan. Pilihan yang kita putuskan hari ini akan menentukan nasib serta mencorakkan rupabentuk Malaysia pada masa hadapan, tanah air yang akan kita wariskan kepada anak-anak kita dan generasi mendatang. Persoalannya, mampukah kita melampaui dan mencabar wasangka lazim bahawa rakyat Malaysia daripada latarbelakang yang majmuk, status sosioekonomi berbeza dan fahaman politik pelbagai, secara iradat manusiawinya, tiba kepada konsensus untuk tidak tunduk menyerah kepada sekam kebencian dan kecurigaan yang pastinya mengheret kita ke lembah kehinaan. Sebaliknya, ayuhlah kita bersama mendaya sebuah masa depan yang sarat dengan harapan dan kemuliaan.

30. Yakinlah bahawa, ia satu kekuatan bukan satu kelemahan untuk kita meletakkan kepercayaan kepada kebijaksanaan rakyat Malaysia membuat pilihan dalam mencorakkan hala tuju masa depan mereka sendiri. Jika kita menganggap ia satu kesilapan maka, apakah maknanya pencapaian kita hari ini, apakah gunanya kita merancang pembangunan negara degan begitu tersusun semenjak merdeka, apakah gunanya kita membelanjakan sebahagian besar khazanah negara setiap tahun untuk memberikan akses pendidikan berkualiti kepada semua rakyat, membebaskan warga daripada cengkaman kemiskinan, membina infrastruktur fizikal serta teknologi komunikasi maklumat yang berkelas dunia?

31. Jawapannya sangat jelas yakni, langkah-langkah yang saya umumkan sebentar tadi tidak lain tidak bukan adalah inisiatif awal transformasi politik secara tertib lagi berhemah. Ia berdiri sebagai pelengkap amat penting serta perlu kepada inisiatif-inisiatif transformasi bidang ekonomi dan penyampaian awam yang pihak kerajaan telah rangka dan laksanakan semenjak lebih dua tahun kebelakangan dalam usaha menuju sebuah negara moden dan progresif.

32. Pastinya, masa bukan terlalu awal mahupun terlalu lewat, akan tetapi inilah kala paling sesuai serta waktu paling tepat untuk perhitungan-perhitungan besar sedemikian diambil dan dilancarkan. Kita maklum, walaupun bagi pendapat sesetengah pihak ia penuh berisiko, kita akan melakukannya demi survival, setelah lebih lima puluh tahun negara merdeka, dan hampir lima dekad Malaysia terbentuk. Lantaran kita di ambang pedati yang sedang berpacu deras untuk sampai ke destinasi sebagai sebuah negara maju sepenuhnya.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

33. Akhir kalam, saya ingin tegaskan bahawa tanpa syak dan tanpa ragu-ragu lagi, Malaysia yang kita impikan bersama dan sedang kita cipta ini adalah Malaysia yang mengamalkan demokrasi berfungsi dan inklusif di mana keamanan dan ketenteraman awam dipelihara selaras dengan roh ketertinggian Perlembagaan, kedaulatan undang-undang, penghormatan kepada hak asasi manusia dan hak-hak individu.

Demi Malaysia, bertawakallah semua dan kepada Tuhan kita berserah.

Wabillahitaufik Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih.

13 Sep 2011

Nak Buat Filem Sejarah, Kena Buat Research.. Ada Faham?

Saya telah diminta oleh Tun Haniff Omar, ketika itu dia Ketua Polis Negara yang mencadangkan kepada saya untuk membuat filem Bukit Kepong, kerana sebelum itu, dia juga bekerjasama dengan beberapa agensi kerajaan lain tetapi kos untuk membuat filem ini terlalu mahal.

"Saya telah membuat penyelidikan rapi termasuk menemubual bekas anggota komunis yang terbabit dalam serangan itu, waris mangsa serta ahli keluarga terdekat Muhammad Indera, lelaki tempatan yang bersekongkol dengan pengganas komunis," katanya secara eksklusif dengan UMNO-Online di sini.


Filem Bukit Kepong yang mengisahkan serangan komunis terhadap Balai Polis Bukit Kepog dibuat berdasarkan sejarah sebenar tragedi berdarah pada 23 Februari 1950 itu, bukannya mengikut perspektif UMNO seperti dituduh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya tuduhan Mat Sabu bahawa Filem ini dihasilkan berdasarkan perspektif dan arahan UMNO. Filem ini digarap berdasarkan fakta sejarah yang sebenar dan saya sendiri menetap di Pagoh, Johor selama setahun.

"Saya sendiri membuat penyelidikan dan hasi penyelidikan tersebut, faktanya langsung tidak bercanggah dengan apa yang diberikan oleh pihak polis," tambahnya lagi.

Ujarnya, filem Bukit Kepong ini merupakan filem berkisarkan pada sejarah negara serta penyelidikan bukan secara suka-suka hati.

Mengulas lanjut mengenai penyelidikannya, Jins berkata, berdasarkan keterangan daripada bekas anggota komunis, mereka mengesahkan bahawa operasi itu diketuai Mat Indera dan bekas guru agama tersebut yang bertanggungjawab mengarahkan serangan melalui tiupan trompet.

Tambahnya, operasi berkenaan juga dirancang dengan begitu rapi dan pengganas komunis sudah mula mengambil posisi dari atas Bukit Kepong sejak petang sebelum serangan bermula lagi.

"Saya sedih dan kesal dengan kenyataan Mat Sabu yang menganggap 200 anggota Pasukan Kompeni Keempat, Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang dan membunuh 25 anggota keselamatan serta ahli keluarga mereka dalam tragedi itu, ialah hero sebenar.

"Sebaliknya pengorbanan 25 anggota polis yang terbunuh dalam serangan berdarah inilah yang kita boleh ibaratkan sebagai hero sebenar. Saya juga ingin berpesan kepada generasi muda agar jangan lupa sejarah perjuangan menuntut kemerdekaan negara, jasa pejuang-pejuang terdahulu yang hari ini, kita nampak hasilnya dengan hidup aman damai, persefahaman dan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia," ujarnya lagi. 

Sumber daripada : MediaUMNO

Klik Di Sini untuk mengikuti temubual secara eksklusif bersama Tan Sri Jins Shamsuddin.

Nak SPIN Apa Lagi Mat Sabu?


Duhai Mat Sabu.. Apa yang nak diputarbelitkan lagi mengenai sejarah negara? Kali ini, Tan Sri Jins Shamsuddin telah menafikan tuduhan Timbalan Presiden PAS tersebut. Filem Bukit Kepong adalah berdasarkan sejarah sebenar tragedi berdarah pada 23 Februari 1950 yag mana Komunis telah melakukan serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong. Beliau sendiri telah melakukan penyelidikan dengan menemubual bekas anggota Komunis, waris mangsa yang terbabit dalam serangan tersebut. Malahan, ahli keluarga Muhammad Indera sendiri datang bertemu dan berbincang mengenai filem tersebut. 

Maka, Filem Bukit Kepong bukannya mengikut persepektif UMNO sebagaimana yang dituduh oleh Mat Sabu. Beliau turut menafikan bahawa serangan yang diketuai oleh Muhammad Indera adalah operasi untuk 'MENGAJAR' anggota keselamatan yang mabuk. 

Seterusnya, klik di sini.

12 Sep 2011

Tangguh Cukai Perkhidmatan 6%?

Ramai yang memberi pelbagai respon apabila syarikat telekomunikasi mengumumkan bahawa cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus (6%)  akan dikenakan untuk pembelian tambah nilai prepaid & simpack prepaid. Kebanyakan masyarakat yang ditemui khususnya golongan muda membantah dan tidak berpuas hati sekiranya cadangan tersebut dilaksanakan pada 15 September 2011. Mereka menyalahkan pihak Kerajaan yang dikatakan tidak peka dengan keadaan rakyat yang terpaksa menanggung pelbagai beban, merampas duit rakyat dengan pelbagai cukai tetapi kononnya rakyat tidak merasa hasil pembayaran cukai tesebut. Apa yang berlaku sebenarnya, keputusan tersebut dibuat oleh syarikat-syarikat telekomunikasi tersebut yang tidak mahu memikul beban cukai perkhidmatan dan sebaliknya dikenakan ke atas pengundi. Oleh itu, bagi mereka yang kurang faham, pasti akan melenting dan terus menyalahkan pihak Kerajaan.


Kebanyakkan pengguna produk syarikat-syarikat telekomunikasi mengharapkan agar perbelanjaan yang dikeluarkan setimpal dengan perkhidmatan yang diberikan. Masalah gangguan liputan rangkaian dan liputan rangkaian tidak menyeluruh khususnya di kawasan luar bandar menimbulkan ketidakpuasan hati di kalangan pengguna. Oleh itu, seharusnya syarikat-syarikat telekomunikasi sentiasa melakukan usaha-usaha untuk meningkatkan perkhidmatan yang diberi dan bukan hanya mengejar keuntungan semata-mata. Pengguna yakin bahawa syarikat-syarikat telekomunikasi saban tahun meraih keuntungan yang besar hasil kesetiaan para pengguna. Peniaga yang ditemui turut merungut kerana  ia hanya akan menyusahkan mereka kerana mereka terpaksa menyediakan syiling dan tidak memberikan keuntungan kepada mereka.


Rakyat khususnya pengguna talian telefon prabayar sudah pasti menarik nafas lega apabila semua syarikat telekomunikasi bersetuju untuk MENANGGUHKAN kutipan cukai 6% tersebut sehingga perbincangan semula dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) diadakan. Walau bagaimanapun, respon yang diterima daripada rakyat adalah mereka mahukan agar kutipan cukai sebanyak 6% tersebut DIBATALKAN sahaja agar tidak membebankan rakyat. Mereka mahukan agar Kerajaan khususnya SKMM bertegas terhadap syarikat-syarikat telekomunikasi tersebut.

p/s Guna botol kaca jer la... bila nak pakai ketuk..ting ting ting... :D

8 Sep 2011

Penyerahan Loji Air, Rahmat Kepada Rakyat Johor

Tanggal 31 Ogos memberikan seribu makna kepada rakyat Johor dengan penyerahan kemudahan loji rawatan dan rumah pam secara rasmi oleh Lembaga Kemudahan Awam (PUB) Singapura dengan tamatnya Perjanjian Pembekalan Air yang telah ditandatangi pada tahun 1961, selain daripada menyambut Hari Kemerdekaan Yang Ke-54 tahun dan bakal menyambut Hari Raya Aidilfitri. Lebih manis lagi, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan untuk menghadiri majlis penyerahan tersebut. 

PUB telah menyerahkan Loji Air Gunung Pulai, Loji Air Sungai Skudai, Rumah Pam Tebrau dan Rumah Pam Pontian. Ini bermakna bekalan air bersih Johor akan bertambah sebanyak 681 juta liter yang dikendalikan oleh Syarikat Air Johor (SAJ). 

Rakyat Johor sudah pasti amat berterima kasih kepada YAB Perdana Menteri Malaysia yang sangat prihatin dan telah berjaya mengadakan pertemuan serta perbincangan antara Malaysia dan Singapura sehingga tercapainya kata sepakat membolehkan kemudahan tersebut diserahkan secara percuma kepada Johor. Ia menunjukkan sememangnya wujud hubungan yang istimewa antara 2 buah negara. Selama 50 tahun, Johor telah membantu Singapura dalam menyalurkan bekalan air bersih kepada rakyatnya. 


Sehubungan itu, rakyat negeri Johor amat mengharapkan agar Syarikat Air Johor (SAJ) dapat memberikan perkhidmatan yang terbaik, khususnya kepada penduduk di kawasan Skudai dan Pontian.