Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia
Rakyat Malaysia yang dikasihi,
1. Pada malam ini saya berdiri di hadapan tuan-tuan dan
puan-puan bagi pihak diri saya selaku ketua kerajaan dan bagi pihak
rakan-rakan dalam Jemaah Menteri bagi membentangkan hasil perkembangan
prakarsa Program Transformasi Kerajaan atau GTP dan Program Transformasi
Ekonomi atau ETP.
2. Kedua-dua prakarsa bermula masing-masing
pada tahun 2010 dan 2011 adalah bersama-sama dengan Program Transformasi
Politik atau PTP dan Program Transformasi Sosial atau PTS. Ia membentuk
Dasar Transformasi Nasional bagi memacu Malaysia ke arah pencapaian
wawasan kebangsaan, menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi,
menjelang tahun dua ribu dua puluh.
3. Alhamdulillah, suka saya
melaporkan kepada rakyat Malaysia bahawa dengan berkat kerjasama dan
usaha gigih semua pihak sama ada rakyat terbanyak, pihak swasta,
penjawat awam mahupun anggota pentadbiran, sebahagian besar matlamat
yang telah dirancang berjaya dicapai. Kesannya, taraf dan kualiti hidup
rakyat semakin baik, ekonomi negara semakin makmur manakala keadaan
kewangan kerajaan terus bugar.
4. Perancangan dan pelaksanaan ETP
dan GTP bukan sahaja membuktikan iltizam kerajaan terhadap falsafah
pemandu negara 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan,
tetapi ia juga merupakan eksperimen paling berani yang pernah
dilaksanakan oleh mana-mana kerajaan di dunia dalam mengamalkan prinsip
ketelusan dan kepertanggungjawaban.
Tuan-tuan dan puan-puan,
5. Rakyat terbanyak serta
semua pihak yang berkepentingan boleh, melalui proses perundingan dibuat
menyumbang melalui makmal-makmal yang diadakan dalam proses pembentukan
GTP dan ETP. Mereka juga mampu menilai pencapaian kedua-dua prakarsa
ini melalui laporan tahunan dan laporan berkala yang dikeluarkan dari
semasa ke semasa.
6. Mungkin ada yang bertanya, bagaimana rojak
kependekan ini mampu menyentuh kehidupan kita? GTP, ETP, NKRA, NKEA,
EPP? Apa hubungkaitnya dengan tuan-tuan dan puan-puan sekelian?
Jawapannya ialah, semuanya dirangka serta digubal bagi meningkatkan
kesejahteraan seluruh rakyat Malaysia secara terancang.
7.
Sesungguhnya lagi, semua prakarsa ini, tidak lain dan tidak bukan, ialah
langkah kerajaan untuk membolehkan setiap rakyat Malaysia mendapat
akses kepada yang terbaik dalam kehidupan. Pekerjaan dengan pendapatan
yang setimpal di mana, semakin tinggi kemahiran dan kepakaran yang
dimiliki, semakin tinggi pula ganjarannya.
8. Pendidikan yang
bermutu bermula dari pra sekolah lagi, untuk mengoptimakan potensi diri,
perkhidmatan kesihatan yang terbaik, prasarana awam yang mencukupi dan
pemilikan rumah yang selesa serta berkemampuan untuk berlindung dan
membesarkan anak-anak.
9. Jelasnya, kerajaan ini ialah kerajaan
yang bertanggungjawab. Kerajaan ini ialah kerajaan yang menepati janji.
Kerajaan ini ialah kerajaan yang meletakkan maslahah serta kesejahteraan
rakyat di atas segala-galanya. Sebab itulah sebelum berjanji kepada
rakyat, kita telah mengkaji, pertamanya, adakah janji yang diberikan
kepada rakyat itu akan mendatangkan faedah dan tidak memudaratkan, sama
ada untuk jangka pendek, sederhana atau panjang. Keduanya, adakah janji
yang dibuat tersebut mampu untuk kita tunaikan? Bukannya janji sekadar
janji.
Tuan-tuan dan puan-puan,
10. Dalam sebuah negara yang
mengamalkan demokrasi, rakyat teramailah yang menentukan parti mana yang
dipercayai untuk membentuk sebuah kerajaan. Realitinya, bukan semua
kerajaan sama berkemampuan. Ya, betul, jangkaan oleh rakyat kepada
setiap kerajaan sama, namun, prestasi setiap kerajaan adalah berbeza.
Pastinya, ada kerajaan yang berkesan dan ada kerajaan yang lemah serta
gagal menunaikan amanah yang diberi.
11. Sebab itulah ada negara
yang berjaya meningkatkan taraf daripada status mundur, kepada status
membangun dan kemudiannya maju. Ada negara pula, tidak berubah
statusnya, terus terperangkap sama ada dalam kemunduran atau membangun.
Apa yang lebih teruk, ada juga negara bersifat regresif hingga jatuh
tarafnya daripada negara membangun menjadi negara mundur.
Tuan-tuan dan puan-puan,
12.
Kita amat bersyukur bahawa Malaysia hari ini ialah manifestasi sebuah
negara yang berjaya. Hasil perancangan teliti dan rapi serta pelaksanaan
dasar-dasar pembangunan berkesan, Malaysia telah berubah daripada
status negara pertanian berpendapatan rendah kepada sebuah negara
perindustrian moden berpendapatan sederhana tinggi.
13. Ternyata,
kita ialah bukti dan contoh sebuah negara yang amat progresif. Semenjak
kemerdekaan dan pada dekad-dekad awal, kerajaan telah menjadikan agenda
membasmi kemiskinan, reformasi tanah, keadilan sosial, meningkatkan
akses kepada setiap tahap pendidikan, perkhidmatan kesihatan untuk semua
dan penjanaan kekayaan nasional sebagai agenda negara.
14.
Dalam aspek ini, hasil kejayaan negara boleh disaksikan daripada
peningkatan Pendapatan Negara Kasar atau PNK per kapita daripada 257
dolar Amerika pada tahun 1957 kepada 9970 dolar Amerika pada tahun 2012.
Ini merupakan peningkatan hampir 4000 peratus dalam tempoh lebih lima
dekad.
15. Peningkatan taraf hidup ini diperjelaskan lagi
melalui angka-angka, hasil daripada Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah.
PPIR 2012 menunjukkan bahawa, isi rumah bulanan purata Malaysia
meningkat daripada 4,025 ringgit pada tahun 2009 kepada 5,000 ringgit
pada tahun 2012. Ini adalah peningkatan lebih daripada 1,200 peratus,
sejak Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah dimulakan pada tahun 1974.
16.
Manakala, kadar kemiskinan pula terus menurun daripada lebih enam puluh
peratus pada awal kemerdekaan kepada 1.7 peratus pada tahun 2012.
Jurang pendapatan di kalangan rakyat Malaysia juga bertambah baik dengan
kadar Pekali Gini menurun kepada 0.431 pada tahun 2012. Kadar inflasi
negara juga kekal berada di paras yang rendah iaitu 1.2 peratus pada
Disember 2012. Kadar ini adalah antara yang terendah di rantau ini.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
17.
Setelah tiga tahun kerajaan memulakan inisiatif GTP, maka pada
kesempatan ini saya ingin melaporkan pencapaian-pencapaian yang berjaya
dizahirkan di bawah tujuh bidang-bidang keberhasilan utama seperti
berikut:
18. Pertama: NKRA Menangani Kos Sara Hidup Rakyat yang
diperkenalkan, telah berjaya membawa manfaat kepada kehidupan rakyat
yang berpendapatan rendah. Di bawah NKRA ini, Kerajaan telah mengambil
beberapa inisiatif antaranya:-
19. Pertama, dalam rangka
mempastikan subsidi benar-benar memanfaatkan kumpulan sasar, Kerajaan
telah mengambil keputusan untuk melanjutkan program Bantuan Rakyat
1Malaysia dan memperluas lagi skop program ini kepada individu bujang.
Ini melibatkan peruntukan sejumlah lebih 2.34 bilion ringgit dan
memanfaatkan lebih 6 juta rakyat Malaysia.
20. Pemberian Bantuan
Persekolahan 100 ringgit atau Baucer Sekolah 1Malaysia kepada
murid-murid sekolah rendah dan menengah. Sejumlah 524 juta ringgit telah
diperuntukkan dan usaha ini memberi manfaat kepada lebih 5.24 juta
murid.
21. Bagi pelajar-pelajar yang sedang mengikuti pengajian
di peringkat tinggi di universiti serta kolej pula pemberian 250 ringgit
sebagai Baucer Buku 1Malaysia memanfaatkan seramai lebih 390,000
pelajar dengan peruntukkan lebih 97.5 juta ringgit.
22. Sebagai
bukti keprihatinan terhadap permasalahan rakyat dalam menanggung kos
kehidupan seharian yang semakin meningkat, Kerajaan telah memperuntukkan
sebanyak 37.8 bilion ringgit bagi membiayai pelbagai bentuk pemberian
di mana sebanyak
22. 3 bilion ringgit adalah untuk Subsidi, 873.5 juta ringgit untuk insentif dan 14.6 bilion ringgit bagi bantuan.
23.
Di samping itu, melalui inisiatif Jenama 1Malaysia, rakyat kini
mempunyai alternatif dalam mendapatkan barangan keperluan harian dan
perkhidmatan dengan kos yang secara puratanya 20 hingga 40 peratus lebih
rendah daripada harga pasaran. Melalui inisiatif ini, Kerajaan telah
memperluaskan lagi pembukaan Kedai Rakyat 1Malaysia menjadi 85 buah
semuanya. Sejumlah 168 Klinik 1Malaysia pula sedang memberi rawatan
kepada lebih enam juta rakyat Malaysia dengan kos hanya satu ringgit.
24.
Selain itu, kita juga sedang melaksanakan inisiatif-inisiatif Kedai
Buku 1Malaysia, Kedai Kain 1Malaysia, Projek Perumahan 1Malaysia atau
PR1MA, Bantuan Tayar 1Malaysia, Kebajikan Rakyat 1Malaysia atau KAR1SMA
serta Menu Rakyat 1Malaysia. Saudara dan saudari, sesungguhnya dan
sememangnya segala ikhtiar ini dan semua yang dilakukan ini demi
kepentingan serta kesejahteraan segenap rakyat Malaysia tercinta.
Tuan-tuan dan puan-puan,
NKRA kedua, Mempertingkatkan Taraf Kehidupan Isi Rumah Berpendapatan Rendah.
25.
Sungguhpun Kerajaan telah berjaya mengurangkan kadar kemiskinan kepada
1.7 peratus dan meletakkan kemiskinan tegar dalam lipatan sejarah, namun
usaha untuk meningkatkan taraf hidup mereka yang berpendapatan rendah
bukan sahaja akan diteruskan, malah, akan ditingkatkan lagi.
26.
Untuk itu, melalui program Akhiri Zaman Miskin atau 1AZAM seramai
106,967 telah berjaya didaftarkan di bawah program-program Azam Kerja,
Azam Niaga, Azam Khidmat dan Azam Tani. Ribuan rakyat telah menerima
pembiayaan mikro melalui Amanah Ikhtiar Malaysia, TEKUN Nasional dan
Yayasan Usaha Maju.
27. Di bawah program e-Kasih pula, sebanyak
89 peratus atau lebih 100,000 mereka yang berdaftar telah berjaya
dikeluarkan daripada belenggu kemiskinan dalam tempoh hanya 3 tahun.
28.
Dalam rangka memastikan isi rumah berpendapatan rendah mendapat akses
kepada kediaman pula, pelbagai inisiatif sedang dan telah dilaksanakan
oleh beberapa agensi kerajaan antaranya Kementerian Perumahan dan
Kerajaan Tempatan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan Syarikat Perumahan
Negara Berhad. Bagi usaha ini, kerajaan telah menawarkan, lebih 100,000
unit kediaman mampu milik.
Tuan-tuan dan puan-puan,
NKRA Ketiga, Mempertingkatkan Infrastruktur Asas Luar Bandar
29.
Kerajaan akan terus mempastikan rakyat Malaysia yang tinggal di kawasan
luar bandar tidak terpisah daripada arus perdana pembangunan. Komitmen
kerajaan ini telah dizahirkan melalui program infrastruktur luar bandar.
Di bawah inisiatif ini, lebih 3,300 kilometer jalan raya telah dibina,
lebih 1.4 juta isi rumah dibekalkan air bersih dan lebih 470 ribu isi
rumah mendapat akses elektrik yang terjamin.
30. Di samping itu,
Kerajaan juga telah membina dan membaik pulih 53 ribu rumah bagi
penduduk miskin luar bandar. Ini melibatkan lebih 266 ribu isi rumah
atau hampir sejuta orang. Sesungguhnya, kesemua inisiatif di bawah NKRA
ini telah menambah baik kesejahteraan hidup hampir 4 juta rakyat
Malaysia yang tinggal di luar bandar.
Rakyat Malaysia dikasihi sekalian.
NKRA Keempat, Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar
31.
Menyedari bahawa anak-anak adalah pewaris dan masa hadapan negara,
Kerajaan beriltizam untuk mempastikan bahawa setiap anak Malaysia akan
mendapat permulaan pemelajaran seawalnya dalam hidup mereka. Melalui
usaha-usaha yang telah dilaksanakan di bawah NKRA Mempertingkat
Pencapaian Pelajar, enrolmen prasekolah telah berjaya ditingkatkan
jumlahnya kepada hampir 770 ribu pada 2012 atau 80 peratus kohort umur
berkenaan. Ini merupakan satu peningkatan jika dibandingkan dengan angka
pada tahun 2009, di mana hanya, 67 peratus kohort umur tersebut
berpeluang mendapat pendidikan prasekolah.
32. Pada tahun 2012,
kita juga telah berjaya mengeluarkan 164 atau lebih 40 peratus
sekolah-sekolah daripada kumpulan berprestasi rendah atau apa yang
dikelaskan sebagai jaluran 6 dan 7 kepada jaluran yang lebih baik yakni
jaluran 1 hingga 5.
Tuan-tuan dan puan-puan,
NKRA Kelima, Mempertingkatkan Pengangkutan Awam Bandar
33.
Kerajaan kini sedang giat untuk menambah baik pengangkutan awam bandar.
Rakyat boleh melihat bukti usaha ini melalui kerja-kerja pembinaan yang
sedang dilaksanakan khususnya projek penyambungan LRT dan MRT. Kerajaan
berharap rakyat dapat bersabar sedikit terhadap kesulitan dan kesesakan
lalu lintas yang sedang dialami. Ini adalah fenomena yang sementara.
InsyaAllah, apabila semua projek ini siap, rakyat Malaysia kelak akan
menikmati pengangkutan awam yang cekap dan antara yang terbaik di rantau
ini.
34. Antara inisiatif yang telah pun dilaksanakan ialah
penambahan tren enam gerabak bagi perkhidmatan tren Komuter KTM,
perkhidmatan bas GoKL yang menawarkan perjalanan percuma serta
pelaksanaan Sistem Maklumat Penumpang agar pengguna mempunyai gambaran
yang lebih baik tentang masa menunggu sebelum ketibaan bas.
35.
Menjejaki masa depan pula, rakyat boleh menjangkakan sistem keretapi
laju yang akan menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura dalam masa 90
minit, jajaran MRT fasa kedua, landasan kereta api elektrik berkembar
Ipoh - Padang Besar dan pembinaan Lebuhraya Pantai Barat. Pada analisis
akhirnya, ini semua akan meningkatkan kualiti pengangkutan awam bandar
seterusnya gaya hidup rakyat.
Tuan-tuan dan puan-puan,
NKRA Keenam, merujuk inisiatif Membanteras Rasuah
36.
Rasuah mampu menghancurkan negara dan melemahkan integriti institusi
nasional serta menjadi penghalang besar kepada wawasan negara. Menyedari
hakikat ini, kerajaan tegas memulakan perang terhadap rasuah semenjak
tahun 1967 apabila tertubuhnya Badan Pencegah Rasuah dan kini
diperkukuhkan lagi dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia atau
SPRM.
37. Hari ini, Malaysia merupakan satu-satunya negara yang
menjadikan usaha membanteras rasuah sebagai Penunjuk Prestasi Utama
atau KPI negara.
38. Inisiatif NKRA Membanteras Rasuah telah
menunjukkan keberkesanan apabila kedudukan Indeks Persepsi Rasuah oleh
Transparency International negara telah bertambah baik enam anak tangga
kepada kedudukan 54 pada tahun 2012 dan berada pada kedudukan ketiga
dalam kalangan negara ASEAN.
39. Melalui penubuhan 14 Mahkamah
Sesyen Khas dalam tempoh tiga tahun yang lalu, lebih 400 kes rasuah
telah dibicarakan dan daripada itu hampir 260 kes telah berjaya
diselesaikan pada akhir tahun 2012.
40. Selanjutnya, dalam usaha
untuk meningkatkan ketelusan dan integriti proses pilihanraya, saya
selaku Pengerusi Barisan Nasional telah menandatangani Ikrar Integriti
Pilihanraya bagi memastikan PRU-13 bebas dan telus. Untuk itu, saya
menyeru kepada semua parti politik supaya “walk the talk” dan mempunyai
keberanian moral untuk menandatangani ikrar yang sama.
Tuan-tuan dan puan-puan,
NKRA Ketujuh, ialah Mengurangkan Jenayah
41.
Bagi mempastikan rakyat hidup dalam keadaan aman dan sejahtera,
Kerajaan telah melaksanakan prakarsa membanteras jenayah. Saya ingin
melaporkan bahawa kita telah berjaya mengurangkan kadar jenayah sehingga
27 peratus dalam tempoh tiga tahun. Kerajaan akan mempastikan Polis
DiRaja Malaysia akan ditingkat upaya dan distruktur sesuai dengan
keperluan memerangi jenayah moden.
42. Pasukan polis akan di
transformasi daripada hanya sebuah pasukan keselamatan kepada sebuah
perkhidmatan kepolisan yang berorientasikan masyarakat. Jelasnya,
perkhidmatan polis tidak akan berjaya tanpa sokongan rakyat.
43.
Maka, saya ingin menggesa seluruh rakyat untuk berganding bahu dengan
pihak polis dan pihak berkuasa yang berkenaan kerana keselamatan dan
keamanan negara merupakan tanggungjawab bersama.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
44.
Seperti mana yang saya sebutkan pada tahun lepas, hubungkait antara
Model Baru Ekonomi, Prakarsa Pembaharuan Strategik, Program Transformasi
Ekonomi, 12 NKEA dan 152 EPP bolehlah diumpamakan dalam analogi
berikut:
45. Model Baru Ekonomi dan Prakarsa Pembaharuan
Strategik bolehlah diibaratkan sebagai lebuhraya. Manakala ETP merupakan
kenderaan yang akan menggunakan lebuhraya membawa kita ke destinasi
akhir, iaitu sebuah negara maju berpendapatan tinggi. 12 NKEA di bawah
ETP ialah bahagian-bahagian enjin kepada kenderaan tersebut.
46.
Manakala EPP ialah bahan api atau “fuel” yang akan menggerakkan
kenderaan ini. Untuk Malaysia menjadi sebuah negara maju, kesemua
komponen termasuk kenderaan, enjin, bahan api dan lebuhraya hendaklah
berada dalam keadaan yang terbaik.
Tuan-tuan dan puan-puan,
47.
Dari segi pencapaian Program Transformasi Ekonomi pula, saya berbesar
hati dan berasa bangga menyaksikan sektor swasta memainkan peranan yang
penting, sejajar dengan aspirasi dan harapan kita.
48. Sejak
pelancaran ETP pada lewat tahun 2010, kadar pertumbuhan pelaburan swasta
telah berkembang lebih tiga kali ganda, mencatat peningkatan sebanyak
22% pada tahun 2012. Selari dengan matlamat ETP di mana sektor swasta
memainkan peranan utama sebagai pemacu ekonomi negara, nisbah
pertumbuhan pelaburan swasta terus mengalami peningkatan konsisten. Jika
pada tahun 2009 jumlah pelaburan swasta hanya merangkumi 52 peratus,
angka ini telah meningkat kepada 58 peratus pada tahun 2012.
49.
Ini adalah bukti keyakinan sektor swasta yang semakin meningkat terhadap
inisiatif transformasi nasional. Angka menunjukkan, pada tahun 2012,
pelaburan swasta telah mengatasi sasaran dengan mencapai jumlah 139.5
bilion ringgit, dipacu oleh perbelanjaan modal yang tinggi dalam sektor
pengilangan, perkhidmatan dan perlombongan.
50. Pelaburan
swasta penting kerana ia mempengaruhi kadar pertumbuhan ekonomi negara.
Kerancakkan pelaburan swasta yang lebih besar berkadar langsung dengan
kadar pertumbuhan ekonomi negara yang lebih tinggi. Pertumbuhan akan
menjana kekayaan nasional. Kekayaan yang terhasil ini akan membolehkan
kerajaan menjayakan lebih banyak inisiatif yang memanfaatkan rakyat.
Tuan-tuan dan puan-puan,
51. Di antara pencapaian-pencapaian Bidang Ekonomi Utama Negara atau NKEA adalah:
•
Pertama, bagi sektor pelancongan, bagi tahun 2011 dan 2012, jumlah
pelancong yang melawat Malaysia ialah hampir 50 juta orang dengan jumlah
PNK bernilai hampir 100 bilion ringgit.
• Kedua, dalam
pembangunan Greater Kuala Lumpur, setakat 31 Disember 2012, projek My
Rapid Transit atau MRT telah menawarkan 48 pakej kontrak berjumlah 19.8
bilion ringgit dan 45 peratus atau 8.9 bilion ringgit daripada jumlah
keseluruhan telah diberi kepada kontraktor Bumiputera.
• Ketiga,
bagi sektor minyak dan gas, projek RAPID di Pengerang bakal mewujudkan
peluang pekerjaan bernilai tinggi kepada 4,000 orang dan kerja-kerja
pembinaan kepada 20,000 orang.
• Keempat, dalam sektor minyak sawit pula, kita telah berjaya menanam semula seluas kira-kira 113,000 hektar kelapa sawit.
•
Kelima, bagi sektor kandungan dan infrastruktur komunikasi dan industri
kreatif, sebanyak 547 juta ringgit, keluaran kreatif telah dieksport
dan 157 ribu jam kandungan kreatif telah terhasil. Di antaranya adalah
pembikinan filem bertajuk Life of Pi, telah berjaya meraih 4 kemenangan
daripada 11 pencalonan di Academy Awards baru-baru ini yang melibatkan
kepakaran kreatif anak tempatan.
• Keenam, untuk tempoh 2011 dan
2012, seramai 1,087 pemilik kedai runcit telah mendapat manfaat
daripada menyertai program Transformasi Kedai Runcit atau TUKAR.
Kedai-kedai yang menyertai program ini telah menyaksikan dalam tempoh 6
hingga 12 bulan selepas pelaksanaannya, purata jualan meningkat sebanyak
30 peratus.
52. Di atas angka-angka yang meningkat ini
adalah keyakinan positif oleh pelabur-pelabur swasta kepada ekonomi
negara kita. Ia diterjemahkan di dalam bentuk penciptaan peluang-peluang
pekerjaan bernilai tinggi, peluang-peluang perniagaan kepada usahawan
serta projek-projek komersial yang mampu memberi limpahan faedah kepada
rakyat amnya.
53. Hasilnya, Pendapatan Negara Kasar per kapita
negara telah menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan. Jika kita
imbau, sebelum inisiatif ETP bermula, PNK per kapita pada tahun 2009
ialah 6,700 dolar Amerika. Pada tahun 2012, angka ini telah meningkat
sebanyak 49 peratus kepada 9,970 dolar Amerika. Trend ini akan
menyaksikan Malaysia mencapai status sebuah negara berpendapatan tinggi
mengikut takrifan Bank Dunia lebih awal daripada yang dijangkakan.
Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,
54.
Kejayaan meningkatkan taraf hidup ini perlu dilihat dari konteks bahawa
pada tahun 1957 apabila negara mencapai kemerdekaan, PNK per kapita
negara hanya 257 Dolar Amerika. PNK ialah ukuran utama yang digunakan di
peringkat global bagi mengukur kemajuan atau kemunduran taraf hidup
rakyat sesebuah negara.
55. Kadar PNK yang tinggi, berkadar
langsung dengan taraf hidup yang juga tinggi. Begitu juga dengan PNK
yang rendah. Selain daripada PNK, mekanisma lain yang digunakan untuk
menilai taraf hidup rakyat sesebuah negara ialah Per Capita Purchasing
Power Parity atau Pendapatan Per Kapita Berasaskan Kuasa Beli. Waima,
mengikut kaedah ini pun, kuasa beli rakyat Malaysia adalah hampir dua
kali ganda pendapatan per kapita yang ada.
56. Kesan langsung
daripada peningkatan angka-angka ini boleh dilihat dan dirasai melalui
perubahan gaya hidup rakyat. Sebagai contoh, kemampuan rakyat teramai
untuk pergi melancong, mengerjakan umrah, memiliki lebih daripada satu
kenderaan dan telefon pintar, pelaburan di dalam unit amanah dan
hartanah serta pelbagai lagi.
57. Sehubungan ini juga, sehingga
31 Disember 2012, 149 projek telah diumumkan di bawah ETP sejak tahun
2010, dengan jumlah terkumpul sebanyak 211.34 bilion ringgit dalam
pelaburan yang telah dimeterai. Hasil pencapaian ini, sumbangan PNK pada
tahun 2020 dijangka mencecah 135.64 bilion ringgit dan sejumlah lebih
400 ribu pekerjaan dijangka dapat diwujudkan.
Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,
58.
Atas dasar inilah, maka Kerajaan telah mengenalpasti enam Prakarsa
Pembaharuan Strategik untuk memangkin daya saing negara. Dalam bidang
Modal Insan, Piawaian Antarabangsa dan Liberalisasi, mahupun dalam usaha
merapatkan jurang, khususnya dari segi penglibatan Bumiputera dalam
ekonomi. Kerajaan menyasarkan agar rakyat Malaysia seluruhnya menjiwai
kepentingan daya saing dalam usaha memartabatkan negara.
59.
Prakarsa Pembaharuan Strategik berkaitan Persaingan, Standard dan
Liberalisasi, bertujuan membangunkan persekitaran perniagaan yang cekap
dan berdaya saing di Malaysia. Antara pencapaian penting SRI pada tahun
2012 ialah penguatkuasaan Akta Persaingan 2010 dan kes pertamanya telah
pun diselesaikan.
60. Manakala liberalisasi 17 subsektor telah
berjaya dilaksanakan dan susulan daripada itu, subsektor ke-18, iaitu
subsektor ukur bahan bakal diliberalisasikan pada tahun 2013 dan
beberapa syarikat pelaburan berkaitan Kerajaan telah diapung dan dijual
pada tahun 2012 bagi mengurangkan peranan Kerajaan dalam perniagaan.
Mustahaknya, kesemua inisiatif ini akan membuka peluang dan
mempermudahkan urusan perniagaan.
Rakyat yang dikasihi sekalian,
61.
Kita berasa syukur kerana Malaysia terus mengukuhkan pelbagai tangga
kedudukan di peringkat antarabangsa. Antara pengiktirafan yang telah
diterima daripada institusi bertaraf dunia adalah seperti berikut:
62.
Pertama, mengikut World Bank Ease of Doing Business Report 2013, secara
keseluruhannya Malaysia merupakan negara ke-12 paling mesra perniagaan
di dunia. Menurut laporan yang sama juga, Malaysia menduduki tangga
pertama dari segi akses kepada kemudahan kredit.
63. Kedua,
menurut Institute of Management Development di dalam laporan World
Competitiveness Yearbook 2012/2013, Malaysia adalah negara ke-14 paling
berdaya saing di dunia. Kedua-dua agensi tersebut juga meletakkan
Malaysia di tangga keempat di dunia yang paling melindungi pelabur
64.
Perunding pengurusan global AT Kearney mengeluarkan beberapa indeks
yang menunjukkan pencapaian Malaysia sebagai negara ke-10 bagi
Destinasi Menarik Pelaburan Langsung Asing dalam Indeks Keyakinan
Pelaburan Langsung asing 2012. Malaysia turut diiktiraf sebagai negara
ketiga di dunia bagi Lokasi Menarik bagi Destinasi Penyumberan Luar 2011
selepas India dan China.
65. Globe Shopper Index oleh Economist
Intelligence Unit menunjukkan Kuala Lumpur sebagai pusat bandar
membeli-belah kedua terbaik di Asia Pasifik.
66. International Living Magazine melaporkan Malaysia sebagai negara Ketiga terbaik untuk persaraan bagi tahun 2013.
67.
Manakala, dalam pasaran modal pula, indeks KLCI Bursa Malaysia mencatat
angka tertinggi iaitu 1,688 mata pada 31 Disember 2012. Ia telah
menyaksikan kenaikan “market capitalisation” daripada 999 bilion ringgit
pada Disember 2009 kepada 1.47 trilion ringgit atau peningkatan
sebanyak 47 peratus. Ini bererti, sebanyak 466 bilion ringgit kekayaan
telah berjaya dijana sejak semua inisiatif transformasi dimulakan.
Sebagai peneraju kewangan Islam di dunia dan sebagai pemacu utama sukuk
global pula, Malaysia juga telah menerbitkan sukuk yang bernilai 97.1
bilion dolar Amerika pada tahun 2012.
Tuan-tuan dan puan-puan,
68.
Sesungguhnya, pengiktirafan-pengiktirafan global kepada Malaysia ini
adalah satu testimoni kejayaan kepada prakarsa-prakarsa GTP dan ETP
sejak ia dilaksanakan. Ia juga adalah testimoni bahawa kita berada di
landasan yang betul. Sehubungan itu, saya bagi pihak kerajaan ingin
merakamkan ucapan terima kasih kepada semua penjawat awam, pihak swasta
dan rakyat Malaysia sekalian yang telah bertungkus-lumus menjayakan
agenda besar transformasi untuk semua ini.
Rakyat Malaysia yang dikasihi,
69.
Alhamdulillah ceritera Malaysia ialah cerita kejayaan. Ia cerita
harapan yang mengatasi nujum kemusnahan. Namun kejayaan ini tidak
mungkin tercipta tanpa gebar keselamatan serta kestabilan yang
dihasilkan oleh Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan
lain-lain agensi keselamatan negara.
70. Insiden keganasan di
Lahad Datu menjadi semboyan peringatan bahawa kita sekali-kali tidak
mampu mengambil mudah soal keselamatan. Keamanan dan kestabilan yang
berpanjangan tidak harus menjadi sebab ketumpulan tahap kita
berwaspada.
71. Tragedi ini telahpun mengorbankan nyawa sepuluh
orang anggota pasukan keselamatan negara. Lapan orang daripada pasukan
Polis DiRaja Malaysia dan mutakhir dua anggota tentera yakni Koperal
Ahmad Hurairah Ismail yang berasal dari Pasir Mas dan Koperal Ahmad
Farhan Ruslan dari Kota Bharu.
72. Kita menginsafi bahawa hasil
pengorbanan pahlawan-pahlawan negara ini seperti mana pada era darurat
dan insurgensi telah memungkinkan kemajuan dan kemakmuran kita nikmati
hingga hari ini. Pengorbanan mereka bukan sia-sia, pengorbanan mereka
bukan kecil, pengorbanan mereka bukan untuk diperlekehkan.
73.
Oleh yang demikian, kepada pihak-pihak yang cuba untuk memperkecilkan
sumbangan anggota keselamatan ini, saya ingin mengingatkan kepada
mereka, belajarlah mengenang budi. Sewajarnya kita semua berterima kasih
di atas jasa dan bakti mereka yang telah berjuang demi tanah air
tercinta ini. Kenanglah ibu bapa yang meniti hari tua tanpa mereka lagi
di sisi, kenangilah isteri-isteri yang menjadi balu serta anak-anak yang
kehilangan belai manja bapanya. Kepada mereka kita berjanji bahawa
negara ini akan sentiasa memuliakan bakti serta pengorbanan tersebut.
Tuan-tuan dan puan-puan,
74.
Di sini juga saya ingin menegaskan bahawa negeri Sabah selama-lamanya
merupakan sebahagian dari Persekutuan Malaysia. Rakyat Sabah ialah
warganegara Malaysia. Untuk itu kita akan tetap mempertahankan
kemerdekaan, kedaulatan serta keutuhan wilayah Malaysia daripada
sebarang pencerobohan. Kita tidak akan membenarkan barang seinci pun
bumi Malaysia dirampas oleh sesiapa. Inilah komitmen kerajaan yang ada
hari ini.
Rakyat Malaysia yang dikasihi,
75. Mencapai
status negara maju berpendapatan tinggi adalah matlamat kita. Apa yang
mustahak, kita mahu menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi
dengan acuan kita sendiri, di mana kebahagiaan individu, keluarga dan
masyarakat menjadi asas utama bukan semata-mata angkatunjuk ekonomi.
Oleh kerana itulah, Dasar Transformasi Negara digubal dan dilaksana bagi
memastikan setiap rakyat Malaysia akan merasai nikmat kemajuan yang
diusahakan.
Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,
76. Saya
bagi pihak kerajaan telahpun membentangkan laporan tentang perjalanan
yang telah dilalui semenjak tiga tahun lalu. Saya yakin bahawa rakyat
telahpun bukan sekadar dapat melihat, mendengar dan menilai apa yang
telah berlaku, tetapi juga merasai kesannya.
77. Maka, kini,
saatnya hampir tiba apabila rakyat akan membuat pilihan tentang halatuju
negara untuk tempoh lima tahun akan datang. Pilihan ini ialah tentang
kebolehpercayaan, tentang harapan, tentang masa depan, tentang
kelangsungan ceritera kejayaan Malaysia dan tentang janji ditepati.
78.
Dari itu, rakyat Malaysia perlu memilih antara kerajaan hari ini yang
telah membuktikan bahawa ianya sebuah kerajaan yang boleh dipercayai,
kerajaan yang mendokong harapan, kerajaan yang berusaha gigih mencipta
masa depan yang lebih baik untuk anak-anak Malaysia, kerajaan yang akan
meneruskan dasar-dasar yang terbukti berjaya ATAU pihak sebelah sana
yang, apabila bercakap ibarat lidah tidak bertulang, apabila diberi
amanah pula mereka mengambil mudah.
79. Kita juga bukan seperti
mereka, apabila musim pilihan raya menerbitkan manifesto tetapi setelah
menjadi kerajaan janji-janji itu dimungkiri. Sudahlah manifesto yang
dibuat tidak ditunaikan, diterbitkan pula janji baru dalam bentuk buku
jingga yang ternyata tidak dikaji dengan baik kemampuannya dan kesan
kepada kewangan negara. Tidak cukup setakat itu, nampaknya, belum pun
kering dakwat dokumen buku jingga, dikeluarkan pula manifesto baru.
80.
Pucuk pangkalnya, jika janji lama dimungkiri, janji baru yang dibuat
hampir mustahil untuk ditunaikan, maka, bolehkah rakyat berpegang kepada
janji-janji baru mereka? Adakah sebenarnya mereka boleh dipercayai?
Mampukah kita mempertaruhkan harapan masa depan anak cucu kita kepada
mereka? Walhal dengan rekod yang buruk, adakah kita yakin mereka mampu
mencipta masa depan yang lebih baik?
81. Oleh yang demikian,
pilihlah kerajaan yang transformatif. Janganlah pilih kerajaan yang
memusnah. Janganlah memilih kerajaan yang akan meruntuhkan masa depan
kita dan anak-anak kita. Janganlah sesekali bereksperimen dengan masa
depan kerana amat sukar untuk bangkit dan pulih dari kepunahan sekiranya
ia melanda akibat pilihan yang salah.
82. Hakikatnya, kerajaan
hari ini adalah kerajaan yang menjunjung kesejahteraan rakyat. Salah
satu contoh terbaik iltizam ini ialah Bantuan Rakyat 1Malaysia. BR1M 1.0
dan 2.0 yang kerajaan berikan, telah sampai langsung ke tangan rakyat.
Ia satu inisiatif yang mendatangkan manfaat yang besar kerana dapat
membantu meringankan beban mereka yang berpendapatan rendah.
83.
Sehubungan dengan itu, tuan-tuan dan puan-puan, sukacita saya
mengumumkan kerajaan akan menjadikan dan meneruskan Bantuan Rakyat
1Malaysia sebagai inisiatif tahunan.
Tuan-tuan dan puan-puan rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
84.
Marilah kita bina masa depan yang gemilang untuk semua, marilah kita
bina masa depan yang menjanjikan pulangan adil kepada yang bekerja
keras, yang berkreativiti, yang berinovasi dan yang sanggup mengambil
risiko. Marilah kita bina sebuah Malaysia yang menjanjikan taman
kebahagiaan untuk semua.
Wabillahi Taufik Wal Hidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Sekian, terima kasih.