14 Dec 2011

BR1M .. Ada Pihak Buat Kecoh!

Nampaknya terdapat pihak yang semakin terdesak kerana Kerajaan Barisan Nasional telah melaksanakan pelbagai langkah untuk membantu rakyat yang terpaksa berdepan dengan tekanan kos sara hidup dan peningkatan harga barang. Kerajaan telah melaksanakan Program Klinik 1Malaysia, Kedai Rakyat 1Malaysia, Pemberian wang sebanyak RM 100 kepada para pelajar, Pemberian baucer kepada Pelajar IPTA / IPTS, dan sekarang pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia. 

Terdapat pihak yang tidak bertanggungjawab telah memalsukan borang BR1M dengan mewujudkan ruangan maklumat akaun pemohon sedangkan pada borang asli tidak terdapat maklumat berkenaan. Berikut adalah borang sebenar yang dikeluarkan oleh Kerajaan yang boleh dimuat turun dari laman sesawang LHDN (klik di sini) Rakyat jangan tertipu sekiranya ada pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan kerana terdapat kes penjualan borang berkenaan kepada orang ramai sedangkan borang tersebut diberikan secara percuma. 

Syarat Asas Permohonan adalah pemohon mestilah warganegara Malaysia dan pendapatan kasar isi rumah adalah kurang daripada RM 3,000 ke bawah. Dokumen Wajib yang perlu disertakan hanyalah Borang Pendaftaran BR1M yang telah lengkap diisi, Salinan MyKad/Kad Polis/Kad Tentera dan Salinan Gaji (jika berkaitan). 

Ketua Isi Rumah bermaksud Seorang lelaki / Perempuan yang menjadi ketua keluarga merangkumi individu yang :-

* Berkahwin ;
* Ibu / bapa tunggal yg mempunyai tanggungan;
* Bujang yang mempunyai tanggungan ;
* Warga emas sebatang kara

Setiap anak yang telah berkahwin dikira sebagai satu isi rumah yang berlainan (yang mempunyai pendapatan RM3,000 ke bawah) walaupun tinggal serumah dengan ibu bapa juga layak untuk memohon. 

Selain itu, ketua keluarga bujang / ibu dan bapa tunggal yang mempunyai tanggungan tinggal serumah serta warga emas sebatang kara yang berpendapatan RM 3,000 ke bawah juga layak untuk memohon.

p/s TS suka berpesan kepada mereka yang tidak berminat dan dok perlekeh BR1M nie, tak yah la sibuk2 nak mohon bantuan nie yea.. jangan cakap je berdegar2 dok belasah.. tapi kaum korang yang paling sibuk nak isi borang nie. Kerajaan tak paksa pun korang mohon kan....

No comments:

Post a Comment