23 Jul 2014

Jenazah Mangsa Islam Tragedi MH17 Akan Dibawa Ke Masjid Sultan Abdul Samad, Sepang

KUALA LUMPUR: Jenazah mangsa Islam nahas pesawat MH17 yang dibawa pulang ke Malaysia dari Belanda akan dibawa ke Masjid Sultan Abdul Samad, Sepang untuk disolatkan dan diserahkan kepada keluarga masing-masing.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, semua kenderaan jenazah sudah disediakan secukupnya dan diselaraskan secara bersama oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). 
                           

Belanda mengisytiharkan hari berkabung hari ini bagi menghormati 193 mangsanya yang terbabit dalam nahas Penerbangan Malaysia MH17, kata Perdana Menteri, Mark Rutte dalam satu kenyataan.

Mayat pertama yang dijumpai daripada bencana minggu lalu di kawasan pemberontakan Ukraine, di mana 298 penumpang pesawat itu maut, akan tiba di Belanda pada jam 10 malam ini waktu Malaysia (1400 GMT) dan akan disambut oleh saudara-mara.  

Raja Willem Alexander , Ratu Maxima dan Rutte akan berada di lapangan terbang Eindhoven untuk menyambut ketibaan mayat berkenaan, yang akan diiringi dengan penghormatan selama satu minit,

No comments:

Post a Comment