Perutusan Khas Mengenai Perkembangan Ekonomi Semasa dan Kedudukan Kewangan Negara.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan
Salam 1 Malaysia
YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin
Timbalan Perdana Menteri
YB Dato’ Seri Ahmad Husni Hanadzlah
Menteri Kewangan Kedua
YBhg. Tan Sri Dr. Ali Hamsa
Ketua Setiausaha Negara
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
(Mukadimah)
1.
Pertama-tamanya, marilah kita mengucapkan syukur yang tidak terhingga ke hadrat
Allah SWT atas limpah kurnia-Nya dapat kita berkumpul pada pagi yang berbahagia
ini. Begitulah ucapan selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad
SAW.
2.
Dalam Majlis ini, kita berhimpun bersama-sama, sebahagian pimpinan dan para
pentadbir, penjawat awam, ketua-ketua industri dan orang-orang korporat,
wakil-wakil kedutaan, golongan NGO dan para sukarelawan. Seterusnya, yang
dikasihi seluruh rakyat Malaysia, sama ada yang di dalam dewan, atau yang
sedang menonton juga mendengar perutusan khas ini.
3.
Tujuan saya berucap, adalah untuk memberi penjelasan terkini tentang
perkembangan ekonomi semasa dan kedudukan kewangan negara. Mutakhir ini, terdapat
laporan-laporan, kebimbangan dan pertanyaan terutamanya berkait harga minyak
dan kedudukan nilai matawang ringgit.
4.
Ketahuilah bahawa, Kerajaan memang sentiasa memantau keadaan ini sejak awal.
Sehubungan itu, hari ini, Kerajaan akan mengumumkan beberapa langkah proaktif,
untuk membuat pengubahsuaian yang spesifik, bagi menjajar semula dasar-dasar
kita, beriring dengan perubahan senario ekonomi global, yang faktor-faktornya,
berada di luar kawalan kita. Ini dilakukan, untuk kita terus mencapai pertumbuhan
ekonomi yang menyakinkan lagi boleh dibanggakan.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
5. Dalam erti kata lain, I am here today to
announce specific and proactive measures to align ourselves with the recent
global economic developments.
6. We are not in crisis. Indeed, we are taking
preemptive measures following the changes of the external global economic
landscape, which are beyond our control.
7. This is to ensure that our economy continues
to attain a respectable and reasonable growth. And at the same time, we want to
ensure and must ensure development of the nation and socio economic welfare of
the people to be continue to be the main focus of the government.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
8.
Sesungguhnya takwim 2014 yang lalu, merupakan tahun yang amat mencabar dan
begitu menduga bagi kita dengan pelbagai tragedi.
9.
Pada penghujung tahun lepas, Malaysia diuji dengan musibah banjir yang luar
biasa. Ia telah melanda beberapa buah negeri di Pantai Timur dan Utara
Semenanjung, antaranya Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah dan Perak.
10. Di
beberapa negeri lain, sungguhpun tidak begitu kritikal, banjir turut memberi
kesan kepada penduduk di sesetengah tempat di Johor, Sabah dan Sarawak.
11.
Demikianlah, seperti yang difirmankan bahawa, manusia merancang, Allah
merancang, sesungguhnya Allah jualah sebaik-baik Perancang.
12.
Apa yang ingin saya nyatakan di sini ialah, dalam segala kudrat Kerajaan dan
pentadbiran, kita telah cuba merencana, merangka, menyusun dan berikhtiar untuk
melaksanakan setiap sesuatu dengan sehabis baik demi kepentingan dan keperluan
rakyat.
13.
Justeru, jika diimbau, secara keseluruhannya, kira-kira hanya sekitar tiga
bulan lebih yang lalu, sewaktu Bajet 2015 dibentangkan, perancangan Kerajaan
adalah berpremiskan, antaranya, pertama, unjuran harga minyak Dated Brent pada
kadar 100 dolar Amerika setong.
14.
Kedua, pertumbuhan ekonomi atau Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) dijangka
mencatat antara 5 hingga 6 peratus. Ketiga, kadar pertukaran matawang yang kekal stabil pada 3.2 ringgit
berbanding dolar Amerika; dan
15.
Keempat, semasa bajet itu digubal, pertumbuhan ekonomi dunia pada 2015
diunjurkan oleh World Bank dan IMF adalah pada kadar 3.4 dan 3.9 peratus. Kini,
mereka telah mengkaji semula kadar dan meletakkan paras yang lebih rendah di
antara 3 hingga 3.8 peratus.
16.
Perlu difahami juga, sewaktu Bajet 2015 digubal, it was based on strong
fundamentals, yakni asas 2014 yang teguh. Oleh sebab itulah, defisit fiskal
tahun 2015 telah diunjurkan pada kadar 3 peratus, berbanding pada kadar 3.5
peratus pada 2014.
17.
Walau bagaimanapun, kontemporari ini, mahu tidak mahu, kita harus menerima
hakikat bahawa, persekitaran dan percaturan ekonomi dunia telah berubah, yang
secara langsungnya memberi impak kepada Malaysia sebagai, antara negara yang
mempunyai dagangan terbesar di dunia.
18. Maksudnya, berbanding situasi beberapa bulan
yang lepas, kini, the global economic landscape has changed in very significant
ways. Beberapa perkara pokok yang telah Kerajaan unjurkan, bagi merancang
ekonomi dan kewangan negara, kini perlu disemak dan diperjelaskan kedudukan
semasanya.
19. Turut dibangkitkan adalah keupayaan Kerajaan
untuk mencapai sasaran fiskal pada tahun 2015. Ramai ingin tahu, persoalannya,
berdasarkan situasi semasa ini, adakah ekonomi dan kewangan negara akan
terjejas?
20. Oleh yang demikian, perutusan khas hari ini
disampaikan supaya rakyat Malaysia
mendapat penjelasan langsung daripada Kerajaan tentang perkara ini. Saya juga
turut akan mengumumkan beberapa strategi, berikutan kedudukan ekonomi semasa.
21. Sebagai Kerajaan yang bertanggungjawab, kita
akan terus merintis serta mencari jalan bagi mempastikan negara terus membangun
dan kesejahteraan rakyat terjamin.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
22.
Kita sedar mutakhir ini, wujud pertanyaan di kalangan rakyat, komuniti
perniagaan dan para penganalisis bersabit kejatuhan mendadak harga minyak
mentah dunia ke atas ekonomi Malaysia.
23.
Merujuk kepada trend harga minyak mentah global, dalam tempoh enam bulan
kebelakangan ini, ia telah menjunam lebih 50 peratus. Ini adalah disebabkan,
salah satunya, oleh kerana lebihan bekalan dan permintaan global yang
berkurangan.
24.
Selain daripada itu, ini juga adalah disebabkan oleh pengeluaran gas dan minyak
shale yang meningkat ketara di Amerika Syarikat berikutan kemajuan teknologi
industri pengeluaran minyak.
25.
Dalam masa yang sama, keadaan ini menjadi lebih buruk, dengan pertambahan
bekalan daripada kalangan negara-negara bukan OPEC. Manakala, negara-negara
OPEC pula enggan mengurangkan pengeluaran mereka bagi mengekalkan penguasaan
pasaran.
26. Di
sinilah pihak Kerajaan sering ulang-ulangkan dan berharap, agar rakyat dapat
sama-sama memahami bahawa, isu harga minyak mentah bukanlah sesuatu yang berada
dalam kawalan langsung Kerajaan Persekutuan kita.
27.
Kerana itulah, penanda aras harga minyak mentah Dated Brent terkini telah turun
kepada sekitar 48 dolar Amerika setong pada hari semalam, yakni 19 Januari
2015. Walaupun begitu, para penganalisis menjangkakan harga minyak akan
mengambil tempoh tertentu untuk kembali stabil.
28.
Tuan-Tuan dan Puan-Puan, apabila berlakunya penurunan harga minyak seperti
sekarang ini, hikmahnya, ia membawa manfaat kepada negara pengimport bersih
minyak seperti Malaysia.
29.
Sebagai contoh, apabila pengurangan harga runcit petrol dan diesel pada 35 dan
30 sen seliter baru-baru ini, tambahan pendapatan boleh guna atau disposable
income pengguna rakyat Malaysia secara kasarnya adalah di sekitar 7.5 bilion
ringgit. Dengan andaian pengguna membelanjakan 40 peratus daripada jumlah
tersebut, ini akan meningkatkan penggunaan swasta sebanyak 3 bilion ringgit.
30.
Selain itu, Bank Dunia mengunjurkan bahawa, harga minyak mentah yang lebih
rendah akan memberi impak positif kepada pertumbuhan ekonomi global. Malah,
penurunan harga minyak sebanyak 30 peratus, mampu meningkatkan pertumbuhan KDNK
dunia sehingga 0.5 peratus.
31.
Ini secara tidak langsung, akan juga memberi kelebihan kepada permintaan produk
buatan Malaysia. Dengan kedudukan ekonomi Amerika Syarikat yang semakin kukuh
pula, permintaan terhadap eksport Malaysia terus mampan terutamanya bagi produk
elektrik dan elektronik.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
32.
Ironisnya, kejatuhan harga minyak mentah dunia, memberi impak secara langsung
dalam mengurangkan pendapatan negara. Pendapatan inilah, yang Kerajaan gunakan
bagi tujuan pembangunan seperti membina sekolah-sekolah, jalan raya dan
rumah-rumah ibadat. Ia juga digunakan antaranya, untuk perbelanjaan termasuklah
seperti gaji penjawat awam, kos ubat-ubatan di hospital Kerajaan, subsidi
pertanian dan kos perbelanjaan keselamatan untuk anggota RELA, tentera. polis
dan sebagainya.
33.
Seperti yang telah saya nyatakan tadi, harga minyak mentah dunia telah
menjunam. Berdasarkan paras tertinggi minyak mentah Dated Brent, iaitu sebanyak
115 dolar Amerika setong, yang direkodkan pada 19 Jun 2014, harga semasa telah
menunjukkan kemerosotan melebihi 50 peratus.
34.
Selaras itu, ahli-ahli ekonomi berpendapat bahawa unjuran paras harga asas 100
dolar Amerika setong semasa Bajet 2015 dibentangkan, adalah tidak lagi
realistik. Mereka kini, mengganggarkan purata harga minyak bagi tahun 2015
adalah antara 40 hingga 70 dolar Amerika setong.
35.
Lantaran itulah, Kerajaan perlu menyemak semula untuk merendahkan unjuran
purata paras harga asas minyak, kepada 55 dolar Amerika setong bagi tahun 2015
ini, berasaskan kepada unjuran bajet yang disemak kembali.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
36.
Jika berasaskan kepada harga minyak mentah pada 100 dolar Amerika setong, serta
mengambil kira penjimatan dari pelaksanaan mekanisme pengapungan terkawal harga
runcit minyak mulai Disember 2014, Kerajaan dijangka memperoleh tambahan
lebihan semasa akaun fiskal, sebanyak 3.7 bilion ringgit.
37.
Dalam kata lain, seandainya harga minyak mentah kekal pada 100 dolar Amerika
setong, Kerajaan mampu menampung pelaksanaan semua langkah yang telah diumumkan
dalam Bajet 2015, dengan sasaran defisit fiskal tidak melebihi 3 peratus.
38.
Namun begitu sebaliknya, pada harga 55 dolar Amerika setong yang diunjurkan sekarang,
Kerajaan akan mengalami pengurangan hasil sebanyak 13.8 bilion ringgit.
39.
Maknanya di sini, jika dibuat perbandingan, di antara angka-angka semakan
terkini dengan Bajet 2015, yang telah dibentangkan pada Oktober lalu, sekalipun
peruntukan subsidi bahan api dapat dijimatkan sebanyak 10.7 bilion ringgit,
melalui pelaksanaan mekanisme pengapungan terkawal harga runcit minyak, namun,
Kerajaan masih mengalami kekurangan hasil sebanyak 8.3 bilion ringgit, bagi
menampung langkah-langkah Bajet 2015.
40.
Jelasnya, jika dibiarkan, paras deficit tanpa intervensi kerajaan, defisit akan
meningkat kepada 3.9 peratus daripada KDNK, berbanding sasaran 3 peratus bagi
tahun 2015.
41.
Keadaan ini, memaksa Kerajaan mengambil langkah untuk mengurangkan defisit,
selaras dengan komitmen kerajaan ke arah konsolidasi fiskal.
42.
Oleh itu, dengan mengambilkira unjuran yang disemak tersebut, kita dengan ini,
menetapkan sasaran defisit yang dikaji semula kepada 3.2 peratus, daripada KDNK
pada tahun 2015.
43.
Kadar ini masih rendah berbanding defisit fiskal 3.5 peratus daripada KDNK pada
tahun 2014. Dan realitinya, dengan faktor luaran ini, kita harus menerima
hakikat, bahawa kita tidak mungkin mencapai sasaran asal Bajet, dengan defisit
fiskal pada kadar 3 peratus daripada KDNK seperti yang telah diumumkan. Namun
yang penting, adalah komitmen kita, untuk terus mengurangkan defisit fiskal
daripada paras 3.5 peratus pada penghujung tahun sudah.
44.
Yang paling utama juga, kita tidak akan berkompromi ke atas perancangan pembangunan
negara, kerana ia akan meningkatkan kapasiti produktif kepada ekonomi negara.
Sekaligus, kita tidak akan sesekali mengabaikan kebajikan semua rakyat,
khususnya golongan pendapatan isi rumah 40 peratus terbawah atau the bottom 40
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
45.
Seperkara lagi yang perlu diketahui oleh kita semua, perihal turun-naik nilai
matawang, asasnya, adalah berdasarkan pengaruh ekonomi global. Oleh kerana itu,
Ringgit bukanlah satu-satunya mata wang yang nilainya menyusut berbanding dolar
Amerika. Malah, hampir semua mata wang serantau turut menyusut berbanding dolar
Amerika sejak September 2014.
46.
Ketidaktentuan dalam aliran modal dan penyusutan nilai ringgit yang signifikan
baru-baru ini juga, disebabkan kebimbangan terhadap impak kejatuhan harga
minyak yang mendadak ke atas ekonomi.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan sekalian,
47.
Sehubungan itulah, Kerajaan perlu mempastikan perkara-perkara berikut dipantau
dengan sebaik mungkin. Pertama, akaun semasa dalam imbangan pembayaran, perlu
sentiasa kekal dalam lebihan. Kedua, meneruskan langkah-langkah fiscal reform
dan consolidation dan ketiga, aktiviti ekonomi negara perlu terus dipelbagai
dengan sewajarnya, supaya negara mampu menghadapi kejatuhan harga minyak dan
komoditi.
48.
Namun begitu, Kerajaan yakin kadar tukaran Ringgit, akan mengalami penyesuaian
dalam tempoh tertentu dan kembali ke paras yang menggambarkan asas ekonomi yang
kukuh. Apa yang penting, our financial system continues to function in
an orderly manner.
49. Paling mustahak, tiada gangguan kepada
pengantaraan kewangan atau financial intermediation dengan aktiviti pinjaman
kekal lancar. Selanjutnya, aktiviti perniagaan terus mendapat akses kepada
pembiayaan kewangan daripada institusi perbankan dan pasaran modal.
50. Pucuk pangkalnya, Kerajaan yakin, kesemuanya
ini, diiringi dengan polisi atau dasar yang lebih dinamik, rizab antarabangsa
yang mencukupi dan kukuh, pasaran kewangan yang pelbagai dan mendalam, sistem
perbankan yang teguh serta pelabur institusi tempatan yang kukuh, seperti
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, akan terus meningkatkan daya tahan Malaysia
untuk menampan sebarang turun naik aliran modal.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
51.
Menyentuh tentang Imbangan Akaun Semasa negara pula, perlu diketahui bahawa ia
berkait langsung dengan imbangan perdagangan import dan eksport.
52.
Seperti yang ramai tahu, kita merupakan negara pengeksport minyak. Maka,
wujudlah tanggapan bahawa, apabila harga minyak merudum baru-baru ini,
pendapatan daripada eksport keseluruhan kita, akan turut merosot secara
mendadak, yang seterusnya mengakibatkan berlakunya defisit akaun semasa.
53.
Sesungguhnya, tanggapan ini tidak benar. Sebetulnya, bagi minyak mentah, kita
merupakan pengeksport bersih dengan nilai lebihan eksport sebanyak 7.7 bilion
ringgit, untuk tempoh bulan Januari hingga bulan November 2014.
54.
Manakala, bagi produk petroleum, kita adalah pengimport bersih dengan nilai
lebihan import sebanyak 8.9 bilion ringgit untuk tempoh yang sama.
55.
Justeru itu, dengan gabungan kedua-dua minyak mentah dan produk petroleum ini,
kita sebenarnya adalah pengimport bersih dengan nilai lebihan import sebanyak
1.2 bilion ringgit.
56.
Satu hakitat yang ramai tidak sedar. Oleh itu, tanggapan atau persepsi umum
selama ini, bahawa Malaysia merupakan pengeluar minyak yang surplus atau
berlebihan, adalah juga tidak tepat.
57.
Sebaliknya, jika dicampur eksport serta import minyak mentah, dan ditolak
produk petroleum, maka, Malaysia sebenarnya, merupakan negara pengimport bersih
petroleum. Perkara ini namun tidak termasuk Gas Cecair Asli atau LNG, di mana
Malaysia masih merupakan negara pengeksport bersih.
58.
Tambahan lagi, situasi kita masih utuh, berikutan kejayaan kita selama ini
dalam mempelbagaikan ekonomi negara, sehingga dapat menampung kejatuhan harga
minyak.
59.
Sememangnya lagi, kesan kejatuhan harga minyak, dijangka dapat ditampung oleh
peningkatan permintaan bagi barangan pembuatan seperti barangan elektrik dan
elektronik, produk berasaskan kayu-kayan, produk tekstil serta lain-lain, yang
terdiri daripada 76 peratus jumlah eksport. Manakala, eksport minyak mentah
hanyalah mewakili 4.5 peratus daripada jumlah eksport.
60.
Bersandarkan yang demikian, Kerajaan yakin imbangan akaun semasa akan kekal
mencatat lebihan pada tahun ini, walaupun nilainya mengecil kepada 2 hingga 3
peratus, daripada Pendapatan Negara Kasar atau PNK, berbanding pada 2014,
imbangan lebihan semasa dianggar mencatat 5.1 peratus daripada PNK.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
61.
Jelasnya, sebentar tadi, saya telah menghuraikan beberapa isu atau perkara yang
akan memberi impak yang besar kepada ekonomi negara. Berdasarkan situasi ini,
Kerajaan perlu mengambil langkah-langkah bagi mempastikan pertumbuhan ekonomi
berada pada landasan yang kukuh. Insya-Allah, kita mampu mencapai pertumbuhan
KDNK antara 4.5 hingga 5.5 peratus pada tahun ini, dengan melaksanakan
strategi-strategi berikut.
Pertama:
Mempastikan pertumbuhan ekonomi yang balanced, inclusive and sustainable yakni
seimbang, inklusif dan mampan;
Kedua:
Meneruskan fiscal reform and consolidation; serta
Ketiga:
Menyediakan bantuan kepada rakyat dan komuniti perniagaan bagi membina semula
infrastruktur yang terjejas akibat banjir.
62.
Strategi Pertama: Mempastikan Pertumbuhan Ekonomi Yang Seimbang, Inklusif Dan
Mampan. Bagi merancakkan eksport barangan dan perkhidmatan, beberapa tindakan
berikut akan diambil:
Pertama,
mempromosi secara aktif perkhidmatan gantian-import atau import-substitution
seperti perkhidmatan perkapalan, pelabuhan, pendidikan dan profesional. Ini,
bagi mengurangkan kebergantungan kepada sumber luar bagi perolehan barangan dan
perkhidmatan;
Kedua,
menyegerakan pelaksanaan cadangan daripada National Export Council iaitu,
membantu pengeksport terutamanya Perusahaaan Kecil dan Sederhana atau PKS untuk
mendapat prospek pelanggan baharu di pasaran yang baharu, di bawah program
jaringan antarabangsa menggunakan penghubung pasaran dan pakar industri.
Seterusnya,
mempergiat program promosi eksport di 46 negara meliputi Asia, Eropah, Timur
Tengah dan Amerika Syarikat; memperkenalkan SME-Go melalui SME Bank, sebuah
program eksport untuk PKS, dan memanfaatkan Dana Perkhidmatan Eksport serta
program promosi PKS untuk meningkatkan kemampanan eksport ke luar negara;
Ketiga,
menambah baik last mile connectivity ke Pelabuhan Klang seperti jalan masuk,
jaringan landasan dan sistem pengurusan trafik, bagi mempercepatkan pelaksanaan
Logistik dan Fasilitasi Dagangan.
Selain
itu, menaik taraf terminal keretapi Padang Besar; menambah baik kecekapan
operasi proses import dan eksport, serta menubuhkan sistem hab dan jaringan
perhubungan udara;
Keempat,
mempergiatkan keseluruhan industri pelancongan negara;
Kelima,
mengambil langkah-langkah untuk mengkaji semula kadar levi yang dikenakan ke
atas pekerja-pekerja asing; dan
Keenam,
visa diberi secara percuma kepada para pelancong antaranya dari negara China
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
Selanjutnya,
bagi meningkatkan penggunaan swasta pula, Kerajaan akan melaksanakan
inisiatif-inisiatif berikut:
Pertama,
memberi keutamaan kepada kontraktor tempatan kelas G1 yakni kelas F, G2 yakni
kelas E dan G3 yakni kelas D, yang berdaftar dengan CIDB, untuk melaksanakan
kerja-kerja baik pulih di kawasan masing-masing yang terjejas akibat banjir;
Kedua,
mempergiatkan promosi pembelian barangan buatan Malaysia;
Ketiga,
meningkatkan kekerapan dan memanjangkan tempoh operasi jualan mega di seluruh
negara;
Keempat,
mempergiatkan promosi pelancongan domestik dengan menawarkan tambang
penerbangan yang kompetitif; dan
Kelima,
menggalakkan sektor swasta meraih peluang daripada pewujudan Komuniti Ekonomi
ASEAN.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
Seterusnya,
dalam usaha merancakkan pelaburan swasta di Malaysia, Kerajaan akan:
Pertama,
menubuhkan Skim Jaminan Sektor Perkhidmatan berjumlah 5 bilion ringgit kepada PKS
dalam Sektor Perkhidmatan, dengan pembiayaan maksimum 5 juta ringgit dan
jaminan Kerajaan sebanyak 70 peratus;
Kedua,
menggalakkan GLC dan GLIC melabur dalam negara;
Ketiga,
mengurangkan kos kendalian perniagaan melalui penangguhan cadangan kenaikan tarif
elektrik pada tahun 2015; dan penangguhan cadangan kenaikan harga gas untuk
sektor industri pada tahun 2015;
Keempat,
memperuntukkan 30 peratus daripada perbelanjaan tahunan agensi Kerajaan dan GLC
untuk perolehan bekalan serta perkhidmatan kepada PKS tempatan bertaraf
pembuat; dan
Kelima,
mempergiatkan penggunaan bahan, barangan dan perkhidmatan tempatan dalam
perolehan Kerajaan.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
63. Seterusnya, Strategi Kedua: Meneruskan Fiscal
Reform and Consolidation
Antara
langkah yang akan diambil bagi meningkatkan hasil Kerajaan adalah:
Pertama,
meluaskan asas percukaian dengan menggalakkan syarikat mendaftar dengan Jabatan
Kastam DiRaja Malaysia, bagi meningkatkan hasil daripada kutipan GST. Ini akan
menyumbang kepada tambahan kutipan GST sebanyak satu bilion ringgit. Sehingga
pertengahan Januari 2015, lebih 304 ribu syarikat telah berdaftar; dan
Kedua,
meningkatkan kutipan dividen daripada GLC dan GLIC serta badan-badan Kerajaan
yang lain yang dapat menyumbang tambahan hasil sebanyak 400 juta ringgit
Bagi
langkah merasionalisasi perbelanjaan pula, Kerajaan akan:
Pertama,
mengoptimumkan perbelanjaan ke atas bekalan dan perkhidmatan, penganjuran
majlis dan mesyuarat serta perkhidmatan profesional yang memberi penjimatan
sebanyak 1.6 bilion ringgit;
Kedua,
menangguhkan Program Latihan Khidmat Negara tahun 2015, dengan penjimatan
sebanyak 400 juta ringgit bagi membolehkan program dikaji semula dan ditambah
baik;
Ketiga,
mengkaji semula pemberian dan geran kepada Badan Berkanun Persekutuan, GLC
serta Tabung Amanah Kerajaan, terutamanya yang mempunyai aliran pendapatan yang
konsisten dan rizab yang tinggi. Langkah ini dijangka memberi penjimatan
sebanyak 3.2 bilion ringgit; dan
Keempat,
menjadualkan semula pembelian aset tidak kritikal terutamanya peralatan
pejabat, perisian dan kenderaan yang mampu memberi penjimatan sebanyak 300 juta
ringgit
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
64.
Strategi Ketiga adalah Penyediaaan Bantuan Kepada Rakyat Dan Komuniti
Perniagaan Serta Membina Semula Infrastruktur Yang Terjejas Akibat Banjir
Banjir
baru-baru ini, telah melibatkan sekitar 400 ribu mangsa di seluruh negara.
Anggaran terkini kemusnahan infrastruktur mencecah hampir 2.9 bilion ringgit.
Antara
tindakan yang telah dan akan dilaksanakan oleh Kerajaan kepada mangsa-mangsa
banjir, adalah seperti berikut:
Kerajaan
telah menyalurkan peruntukan tambahan sebanyak 500 juta ringgit sebagai bantuan
permulaan, atau initial allocation untuk kerja-kerja baik pulih, dan program
kebajikan mangsa banjir, tambahan kepada tabung Majlis Keselamatan Negara,
menjadikan jumlah keseluruhannya sebanyak 787 juta ringgit;
Sebagai
peruntukan awalan, Kerajaan menyediakan 800 juta ringgit untuk membaiki dan
membina semula infrastruktur asas seperti sekolah, hospital, jalan raya dan
jambatan;
Menyediakan
893 juta ringgit bagi Bajet 2015 untuk rancangan tebatan banjir;
Membina
rumah-rumah kampung bertiang atau stilt houses setinggi 8 kaki yang telah
musnah akibat banjir kepada mereka yang mempunyai tanah sendiri;
Menyerahkan
1,000 unit rumah kos rendah yang sudah siap di Gua Musang;
Memberi
bantuan 500 ringgit bagi setiap keluarga yang terlibat bermula hari ini; dan
Menghulur
sumbangan 5 ribu ringgit kepada mereka yang kehilangan ahli keluarga.
65.
Bagi perniagaan yang terjejas pula, tambahan 100 juta ringgit disediakan kepada
TEKUN dan 100 juta ringgit kepada Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), bagi
menyediakan pinjaman mudah untuk menyokong PKS dan perusahaan mikro.
66.
BSN, Agrobank, SME Bank, TEKUN dan AIM akan menangguhkan tempoh bayaran balik
pinjaman yang telah diambil, sehingga enam bulan.
67.
Berkait itu, Bank Negara Malaysia akan menubuhkan Special Relief Facility,
berjumlah 500 juta ringgit untuk menyediakan pembiayaan pinjaman SME pada kadar
yang lebih rendah (concessionary rate) iaitu 2.25 peratus, dengan penangguhan
tempoh bayaran balik pinjaman sehingga enam bulan melalui institusi pembangunan
kewangan dan perbankan.
68.
Bank Rakyat pula, akan menawarkan Skim Pinjaman Peribadi sehingga 50 ribu
ringgit pada kadar keuntungan serendah 3.9 peratus, dan bayaran balik pinjaman
bermula selepas enam bulan dari tarikh pengeluaran.
69.
Selain itu, sejumlah 500 juta ringgit akan disediakan oleh institusi kewangan
dengan jaminan pembiayaan sebanyak 70 peratus di bawah Skim Jaminan Pinjaman
Bantuan Banjir. Skim ini akan diuruskan oleh ProKhas; dan
70. Pengecualian pembayaran levi oleh majikan
kepada Tabung Pembangunan Sumber Manusia, untuk tempoh enam bulan bagi PKS di
kawasan yang terjejas berkuat kuasa 1 Februari 2015.
(Penutup)
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
Secara
keseluruhannya, dalam perutusan saya pada pagi ini, dapat saya rumuskan 6
perkara as the key take-away points:
Pertama,
kita bukan di dalam keadaan gawat atau krisis, seperti mana pada tahun-tahun
1997 dan 1998, bahkan tidak juga seperti tahun 2009 yang lalu, sehingga
pakej-pakej stimulus perlu dilaksanakan.
Kedua,
Strategi-strategi Kerajaan yang diumumkan tadi, adalah langkah proaktif untuk
melakukan penyesuaian atau adjustment, berikutan faktor-faktor luaran yang di
luar kawalan kita. Ini merupakan satu reality check, berikutan antaranya
perubahan harga minyak dunia.
Ketiga,
Akaun Semasa dalam Imbangan Pembayaran kita, Insya-Allah, dijangka kekal
positif dan tidak berada dalam defisit.
Keempat,
Pasaran kewangan tetap teratur dan kukuh. Malah, matawang ringgit, walaupun
mengalami penyesuaian ketika ini, akan kembali ke paras yang menggambarkan asas
ekonomi yang kukuh. Insya-Allah.
Kelima,
Perbelanjaan Pembangunan atau Development Expenditure yang diperuntukkan dalam
Bajet 2015 sebanyak 48.5 bilion ringgit tidak berubah dan akan tetap
dibelanjakan.
Ini
termasuklah, projek-projek bersifat people economy, yakni perumahan rakyat,
tebatan banjir, bekalan air, elektrik dan pengangkutan awam seperti Lebuhraya
Pan Borneo.
Di samping
itu, projek-projek MRT jajaran kedua, LRT dan High Speed Rail Kuala
Lumpur-Singapura, Rapid di Pengerang akan tetap diteruskan.
Malah,
pada bulan Mei nanti, saya akan membentangkan Rancangan Malaysia Kesebelas,
bagi merencanakan pula perbelanjaan pembangunan negara sehingga tahun 2020, dan
akhirnya;
Yang
ke-enam, Perbelanjaan Mengurus atau Operating Expenditure dijangka akan
dikurangkan sebanyak 5.5 bilion ringgit, dengan mengutamakan perbelanjaan yang
benar-benar diperlukan sahaja.
Tuan-Tuan
dan Puan-Puan Sekalian,
71.
Akhir kalam, marilah kita banyakkan berdoa, dan bertawakkal supaya Allah SWT
sentiasa memberi bantuan-Nya, kepada ikhtiar-ikhtiar kita dalam terus membangun
dan memakmurkan negara.
72.
Sesungguhnya jua, dalam segala kudrat manusiawi, kepada Allah kita bergantung
dan mengembalikan segala urusan. Apa yang paling mustahak, kepada seluruh
rakyat Malaysia, sederap dalam satu solidariti, kita mampu menongkah dan
melangkah apa jua cabaran serta rintangan yang mendatang.
73.
Pastinya, pada setiap kesukaran itu, ada janji-janji kesenangan dan bahagia
yang menanti.
74.
Mudah-mudahan, Tuhan yang Maha Berkuasa terus melindung-lindung tanahair
tercinta ini, dari segala keburukan dan mara bahaya. Bak kata orang tua-tua,
kita berserah rugi dan untung, kepada Allah meminta tolong.
Sekian,
Terima Kasih. Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
No comments:
Post a Comment