7 Oct 2014

Fenomena BLOOD MOON 8 Oktober 2014

Fenomena Gerhana Bulan Berdarah 8 Oktober 2014 Malaysia

Tarikh : Rabu 8 Oktober 2014
Waktu Cerapan : 5.14 pm hingga 8.34 pm
Lokasi : Kawasan lapang / masjid

SOLAT SUNAT KHUSUF(GERHANA BULAN)

‘Khusuf‘ (الخُسُوفِ) dari segi bahasa bermaksud terlindungnya cahaya bulan, samada terlindungnya itu hanya sebahagian atau keseluruhannya. Hukum melakukan ‘Solat Gerhana Bulan’ atau dikenali juga dengan nama ‘Solat Sunat Khusuf’ adalah ‘sunat muakkad’ bagi muslimin dan muslimat. 

Ia boleh ditunaikan sama ada secara berjamaah atau bersendirian dan waktunya bermula ketika sedang berlakunya bulan gerhana sehingga selesai gerhana tersebut. Sekiranya gerhana berlaku ketika atau selepas terbenam matahari, maka tidak adalah solat gerhana.

Galakan mengerjakan ibadah solat sunat gerhana ini berdasarkan satu hadis diriwayatkan Imam Muslim; Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya matahari dan bulan itu kedua-duanya adalah sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Allah. Tidaklah terjadi gerhana kerana matinya seseorang dan tidak pula kerana lahirnya. Apabila kamu telah menyaksikannya maka berdoalah kepada Allah dan solatlah kamu hingga cuaca telah terang kembali.”


Punca Sebenar Gerhana Bulan Berdarah 8 Oktober 2014

Fenomena Bulan Berdarah atau Blood Moon berlaku apabila kedudukan bulan sejajar dengan bumi dan matahari. Fenomena ini terjadi disebabkan pembiasan cahaya yang dikenali sebagai cahaya Umbra oleh atmosfera bumi. Oleh itu, bulan akan kelihatan merah seperti darah.

Fenomena bulan berdarah ini turut dikenali sebagai “Blood Moon” kerana warnanya yang berwarna merah dan dapat dilihat menggunakan mata kasar. Kali terakhir fenomena Blood Moon ini berlaku adalah pada 15 April 2014

Sumber: Fenomena Gerhana Bulan Merah 8 Oktober 2014 Malaysia | melvister.com

     

No comments:

Post a Comment