14 Apr 2012

Pendemo PTPTN : Pelajar Tidak Beradab, Kurang Ajar!

TS tak tau la nak cakap apa..melihatkan gelagat 300 orang pelajar yang terlibat dalam Perhimpunan Pemansuhan PTPTN di Dataran Merdeka.. Tindakan mereka jelas membuktikan bahawa mereka tidak menggunakan akal fikiran dengan waras.. nama je Pelajar Pusat Pengajian Tinggi.. tapi tak mencerminkan adab, akhlak, kematangan sebagai seorang yang berpelajaran tinggi. Dan melihatkan keterlibatan dan kehadiran pemimpin pakatan pembangkang seperti Nurul Izzah dan Tian Chua, membuktikan bahawa mereka sememangnya dipergunakan, diperalat oleh pihak pembangkang.

Apa yang lebih menyedihkan adalah majoriti terdiri daripada orang Melayu dan beragama Islam. Mereka telah meletakkan kalungan bunga kepada 'Allahyarham' Perdana Menteri dan Menteri Pengajian Tinggi..Adakah tindakan mereka ini wajar? sedangkan YAB Perdana Menteri dan Menteri Pengajian Tinggi masih hidup dan sihat walafiat? Ini merupakan satu penghinaan besar kepada kedua-dua pemimpin tersebut. Apakah hasil pendidikan di IPT melahirkan golongan kurang ajar seperti ini? Lihatlah gelagat mereka ini..



Terlintas di fikiran, apakah perasaan keluarga mereka di rumah melihatkan gelagat kurang terpelajar anak-anak mereka yang belum pun tamat pengajian ini? Tidak sedarkah mereka bahawa mereka adalah antara yang beruntung dapat melanjutkan pelajaran berbanding dengan rakan-rakan mereka yang lain? Tidak terfikirkah mereka, generasi terlebih dahulu dari mereka terpaksa mengikat perut, berhempas pulas, bersusah payah untuk melanjutkan pelajaran ke tahap seperti mereka? Tidak ada bantuan dan pinjaman seperti PTPTN.

Menurut Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN),  pengecualian pembayaran balik pinjaman kepada 11,764 peminjam yang mendapat ijazah kelas pertama sehingga Disember 2011 membabitkan jumlah bayaran lebih RM339 juta. Seramai 8,818 pelajar berketurunan Cina, 2,347 (Melayu), 456 (India); 50 (Bumiputera Sabah); 34 (Bumiputera Sarawak) dan 59 (lain-lain), mendapat faedah daripada pengecualian bayaran berkenaan.

Jika dilihat kepada statistik berkenaan, nampaknya ramai pelajar berketurunan Cina mendapat pengecualian kerana mereka cemerlang, jika dibandingkan dengan pelajar berketurunan Melayu. Ini pun majoriti pelajar yang berdemo yang majoritinya Melayu tidak sedar? Pelajar kaum lain sibuk mengejar kecemerlangan, sebaliknya kamu semua sibuk hendak berpolitik..dan malangnya menjadi BALACI kepada pembangkang. Kasihan!!

'Perjuangan' mereka pada hari ini bukanlah semata-mata untuk menghapuskan IPTA, sebaliknya ingin membantu Pakatan Pembangkang meraih sokongan generasi muda, mewujudkan perasaan benci terhadap Kerajaan Barisan Nasional.

Adakah BENAR tindakan 300 orang pelajar ini mewakili semua pelajar di semua IPT?????

No comments:

Post a Comment