Transkrip penuh ‘Ruang Bicara
Khas BERNAMA TV Bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak’,
sempena Ulang Tahun UMNO Ke-68, hari ini. Perdana Menteri ditemu ramah
oleh Ketua Pengarang BERNAMA, Datuk Zulkefli Salleh; Ketua Pegawai
Eksekutif BERNAMA TV, Datuk Ibrahim Yahaya dan Penolong Pengarang,
Jamaluddin Muhammad.
S: Datuk Seri, soalan pertama saya
adalah UMNO merayakan ulang tahun ke-68 hari ini. Kalau UMNO itu
manusia, pada usia sebegitu ia dikatakan sudah berumur, kurang tenaga,
kurang aktif, dan mungkin semangatnya sudah luntur. Bagaimana Datuk Seri
melihat UMNO pada usia sebegitu?DATUK SERI NAJIB RAZAK: UMNO masih
parti yang berwibawa. Hakikatnya dalam pilihan raya umum lalu, kita
berjaya menambah bilangan kerusi. Ini menunjukkan apa pun yang
diperkatakan, UMNO masih merupakan parti yang terkuat di tanah air. Ini
menunjukkan bahawa perkembangan sebuah parti yang sudah pun usianya
mencecah 68 tahun tapi tidak bererti ia semakin lemah atau kurang
bertenaga. Namun saya akui (sebagai) sebuah parti, kita mesti lalui
transformasi. Kita mesti hadapi cabaran untuk terus jadikan UMNO sebagai
parti yang relevan pada setiap zaman.
S: Berubah atau rebah. Saya ingat lagi
kata-kata Datuk Seri apabila Datuk Seri mengambil alih teraju
(kepimpinan parti). Tapi masih ada suara sumbang yang mengatakan mereka
tidak lihat perubahan ketara dalam UMNO. Mungkin perubahan itu tidak
dapat dilihat secara tangible (nyata), mungkin secara sikap dan minda
ada perubahan Datuk Seri lihat?
J: Saya lihat daripada
beberapa aspek. Pertama dari segi UMNO, dasar yang ditunjangi UMNO
melalui kerajaan; dasar ini kita dapat lihat umpamanya UMNO menyokong
dasar transformasi negara, UMNO menyokong konsep 1Malaysia dan UMNO juga
menyokong segala inisiatif yang dilakukan oleh kerajaan. Dari segi UMNO
itu sendiri, kita telah lakukan perubahan dan pembaharuan di mana kali
pertama dalam sejarah parti kita, kita telah dapat melaksanakan apa yang
kita katakan pemilihan secara langsung – direct election. Kita tak lagi
bergantung kepada 2,600 perwakilan yang datang ke Kuala Lumpur untuk
mengundi kepimpinan parti dari atas sampai ke peringkat Majlis Tertinggi
tapi kita buat pemilihan melalui penyertaan akar umbi 160,000 ahli
terlibat dalam proses tersebut. Namun saya akui perubahan dari segi
nilai dan budaya perlu makan masa untuk kita membuat perubahan yang
lebih mencerminkan apa yang kita patut lakukan dalam konteks
persekitaran politik yang baharu. Maknanya yang saya tekankan ialah kita
mesti jadi pengamal ‘new politic’ bukan pengamal the ‘old politic’. Ini
saya akui memakan masa sebab mengubah mindset manusia tentu sekali
makan masa.
S: Macam Datuk Seri memperkenalkan cara
pemilihan, sudah tentu ia bertujuan mengelakkan politik wang. Tapi
apakah mereka bersedia berubah dari segi minda dan budaya mereka,
sanggup transform daripada dulu sanggup beri sogokan untuk dapat
sokongan? Tidak lagi berbuat demikian selepas Datuk Seri memperkenalkan
cara pemilihan baharu?
J: Belum sepenuhnya. Saya
akui belum sepenuhnya lagi tapi ini satu… saya anggap ini sebagai satu
perjalanan. Ini mungkin fasa pertama. Lepas ni perlu melihat apakah
kaedah yang lebih baik dan bagaimana nak ubah mindset atau sikap dan
nilai manusia dan pemimpin dalam konteks di peringkat akar umbi. Mereka
begitu setia pada parti, mereka berkhidmat untuk parti. Tapi saya harap
soal pemilihan parti kita menjunjung nilai yang murni dalam pemilihan.
S: Ada tak nampak perubahan ke arah lebih baik Datuk Seri?
J: Ada beberapa aspek nampak lebih baik, tapi ada aspek yang kita perlu terus lakukan penambahbaikan.
S: Satu lagi Datuk Seri, mengenai
peremajaan parti. Remajakan parti tidak semestinya bermaksud orang lebih
muda masuk, tapi dalam bahasa Inggeris rejuvenate the party. Pada
pilihan raya lepas kita lihat ada lonjakan kerusi bagi pihak UMNO
sedangkan untuk rakan-rakan lain kurang mendapat sokongan. Apakah
reformasi atau transformasi yang dilakukan itu memberi kesan kepada UMNO
dalam pilihan raya lepas?
J: Sedikit sebanyak sokongan
yang bertambah kepada UMNO menunjukkan perubahan yang kita lakukan
mendapat sambutan dalam kalangan rakyat tapi sokongan kepada UMNO di
kawasan bandar/urban tidak begitu memuaskan lagi. Jadi langkah kita ke
hadapan ialah untuk terus mempertahankan UMNO, kekuatan kita, teras kita
di kawasan luar bandar. Tetapi di samping itu kita perlu dilihat
sebagai parti yang ada sokongan yang semakin bertambah di kawasan bandar
termasuk bandar utama.
S: Proses peremajaan UMNO itu sendiri, bagaimana Datuk Seri lihat dah berjaya atau tidak?
J: Belum lagi. Saya lihat
ini sebagai satu proses. Tak mungkin dalam tempoh satu penggal saja atau
kurang daripada satu penggal, kita boleh melakukan proses peremajaan
dalam UMNO. Tapi ini bagai satu perjalanan, di mana proses ini mesti
berterusan. Jadi, dalam satu penggal ada penggantian dengan pemimpin
lebih muda dan baharu dan selanjutnya proses ini akan kita teruskan dan
kita perlu mengenal pasti bakat/talent baharu yang boleh kita
ketengahkan. Ini mesti merupakan proses terancang, bukan proses yang
berlaku dengan sendirinya. Mesti ada usaha yang tersusun supaya UMNO
dilihat sebagai sebuah parti yang memang mengiktiraf kepimpinan baharu,
intelektual, profesional dan mereka yang mencerminkan, apa yang selalu
kita sebutkan, Gen-Y. Kita pun kena merupakan sebuah parti yang sentiasa
dapat melakukan proses pembaharuan ini.
S: Dalam pemilihan yang baru lepas, ada
pihak mengatakan tidak banyak perubahan dari segi muka baharu. Adakah
ini suatu yang positif atau negatif kepada Datuk Seri?
J: Saya melihat bahawa kita
tak boleh melakukan sesuatu yang begitu mengejutkan tapi kita mesti
melakukan ‘continuity’ dan pembaharuan. Dua unsur ini perlu kita lakukan
secara serentak. Maknanya ada pemimpin yang perlu kekal sebab khidmat
mereka masih diperlukan. Ada juga pemimpin baharu yang kita ketengahkan,
kita naikkan kedudukan mereka dalam kerajaan, dalam parti di mana
sumbangan mereka akan lebih meluas lagi. Jadi saya lihat kedua-dua unsur
ini perlu berjalan serentak.
S: Di peringkat akar umbi, bahagian dan
cawangan, kelihatan seperti orang-orang itu juga masih menjadi ketua
bahagian. Jadi di mana peremajaan itu boleh berlaku kalau mereka masih
mahu bertahan walaupun sudah memegang jawatan selama empat, lima
penggal?
J: UMNO merupakan parti
demokratik. Jadi hakikatnya kita cuma boleh menggambarkan prinsipnya
tapi pada akhirnya terpulang kepada ahli UMNO itu sendiri yang memilih.
Tak semestinya mereka kekalkan (semua) pemimpin sedia ada… dan mungkin
juga mereka tolak semua. Jadi kalau pemimpin lama masih boleh berkhidmat
dan beri sumbangan dan dapat sokongan daripada ahli, mereka akan kekal
sebagai pemimpin. Sebaliknya, banyak juga bahagian, lebih kurang 35
peratus ada perubahan kepimpinan dari segi ketua bahagian. Saya lihat
ini satu perubahan yang menggalakkan. Kalau 1/3 berlaku perubahan,
mungkin pemilihan akan datang 1/3 lagi akan berlaku perubahan di
bahagian, yang belum berlaku perubahan dalam pemilihan yang baru
berlangsung.
S: Saya nak minta pandangan Datuk Seri
sebagai presiden parti. UMNO memang tak dapat dinafikan parti tertua
yang memerintah malah di dunia. UMNO telah banyak berjasa kepada bukan
saja orang Melayu, tapi seluruh bangsa di Malaysia. UMNO di bawah Datuk
Seri mempunyai pelbagai rancangan yang cantik… transformasi, nak bawa
negara ke tahap berpendapatan tinggi. Tapi dalam masa sama dikatakan
seperti seorang tua yang tidak dihormati oleh golongan muda. Dikatakan
terlalu lama memerintah, ketinggalan zaman. Jadi sebagai presiden,
tidakkah Datuk Seri merasa kecil hati atau jauh hati sedangkan Datuk
Seri beria-ia memimpin negara ke arah yang dijanjikan?
J: Pendapat itu mencerminkan
keterbukaan dalam masyarakat kita. Sebab masyarakat kita lebih terbuka
hari ini berbanding masa-masa lalu. Dan peranan media sosial begitu
meluas. Tak pernah pada peringkat yang kita lihat pada hari ini. Jadi
kepelbagaian pendapat ini semakin rancak dalam masyarakat kita. Kita
mesti akui kita menjurus kepada masyarakat demokratik yang lebih matang.
Lebih matang masyarakat kita, lebih kepelbagaian pendapat. Dari satu
segi boleh lihat ini satu perkembangan sihat. Dari satu segi kita
sebagai pemimpin kena banyak bersabar. Orang kata apa pun kena terima
hakikat bahawa tak ada satu aliran pendapat berbanding dengan masa-masa
lalu. Kepelbagaian merupakan sesuatu yang boleh dikatakan kelaziman
dalam masyarakat yang semakin terbuka, yang semakin matang, semakin
terdidik. Dan ini satu hakikat yang kita terpaksa terima dalam mana-mana
negara, kita lihat perbezaan pendapat dan kritikan itu perkara biasa.
Yang penting sekali ialah majoriti. Apakah majoriti menyokong UMNO? Jadi
kalau majoriti dalam kalangan yang muda tak sokong UMNO, tak mungkin
dapat pertambahan kerusi dalam pilihan raya lalu. Tapi yang menentang
kita, yang tak terima UMNO, pun bilangannya agak besar juga. Yang
penting adalah majoriti masih bersama-sama UMNO.
S: Jadi maksudnya suara-suara yang
menentang ini tak semestinya bermaksud UMNO tak bersatu-padu atau lemah?
Ini satu demokrasi yang sihat?
J: Ini satu tanda keadaan
zaman hari ini dah berubah dan kita tak boleh nak menutup apa yang
berlaku sekarang sebab masyarakat kita ini terbuka kepada unsur
globalisasi umpamanya teknologi, soal kejayaan dalam mendidik anak
bangsa. Saya anggap ini kesan daripada success story UMNO memimpin
negara kita.
S: Tidakkah kebebasan yang terlalu luas
ini boleh menyimpang mereka daripada menghargai perjuangan atau bakti
budi UMNO kepada mereka?
J: Saya terima kalau ada
perbezaan pendapat tapi sebagai perdana menteri saya pentingkan keamanan
dan keharmonian dalam negara. Sebab itu kita ada kebebasan, tapi ada
hadnya. Bukan kebebasan mutlak yang tak ada had peraturan undang-undang
sebab ia akan bawa kepada huru-hara. Anarki. Tentu kita tak mahu anarki,
kita nak masyarakat yang toleran dari segi perbezaan pendapat.
Masyarakat yang terima prinsip demokrasi. Walaupun ada perbezaan
pendapat tapi pendapat majorti akhirnya akan menentukan siapa yang
berkuasa. Kalau ada pihak berniat nak membawa kepada pergaduhan,
ketidakstabilan dalam negara maka mereka kena hadapi tindakan dari segi
undang-undang.
S: Datuk Seri sebut tentang kesabaran. Secara individu adakah Datuk Seri seorang yang sabar?
J: Saya sebagai individu,
saya kena terima bahawa kita dalam demokrasi yang terbuka. Hakikatnya
perbezaan pendapat itu akan jadi satu kelaziman. Kita lihat saja dalam
negara yang amal demokrasi lebih lama daripada kita, memang itu perkara
yang boleh dikatakan biasa bagi mereka.
S: Orang menganggap kesabaran Datuk Seri sebagai satu kelemahan untuk bertindak.
J: Tidak…tidak. Saya tak
anggap itu kelemahan. Kalau kita tanya apakah mereka mahu satu keadaan
di mana ada saja yang mengeluarkan pendapat kita tangkap di bawah ISA
(Akta Keselamatan Dalam Negeri). Apakah itu yang kita nak? Tentu sekali
majoriti rakyat Malaysia tak mahu keadaan sedemikian. Mereka mahu kita
merupakan masyarakat yang ada latitude/ruang untuk keluarkan pendapat
walaupun kontra/berbeza. Tapi jangan sampai membawa kemudaratan kepada
negara. Ini yang saya nak tekankan.
AKTA KESELAMATAN DALAM NEGERI (ISA)
S: Ada pihak dalam UMNO sendiri
merasakan seolah-olah Datuk Seri ini terlalu penyabar. Tahap toleransi
lebih tinggi barangkali. Mereka kata tangkap saja, bimbang kalau
dibiarkan jadi benda yang tak elok. Tapi Datuk Seri kata politik dah
berubah, orang lebih demokratik, pendidikan lebih tinggi. Sejauh mana
toleransi ini boleh diberikan?
J: Saya percaya majoriti
rakyat Malaysia mahu ruang lebih luas dalam ‘discourse’ politik tanah
air. Mereka tak mahu pendapat mereka terkongkong, mereka tak nak hidup
dalam keadaan ketakutan. Kalau kita buat penilaian, tak semua nak balik
kepada zaman ISA. Jadi saya lihat ini sebagai satu perkembangan positif.
Walaupun ada suara-suara yang nak kita kembali ke zaman ISA tapi kita
ada kuasa yang cukup untuk bertindak terhadap sesiapa yang cuba
merosakkan keamanan dan keharmonian negara. Ada yang kita ambil tindakan
di bawah SOSMA, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.
Mereka yang tunjuk keinginan lakukan keganasan, kita boleh ambil
tindakan di bawah SOSMA.
Kita juga masih ada lagi Akta Hasutan di mana kalau cuba
sentuh perkara sensitif yang boleh membawa pergaduhan dalam negara kita,
menghasut dan sebagainya, tindakan undang-undang boleh diambil tapi
mesti berasaskan kepada prinsip undang-undang. Kita memang ambil
tindakan berdasarkan undang-undang negara tapi bukanlah dengan cara
tangkap ikut rasa marah kepada mana-mana individu kita tangkap bawah
ISA. Saya percaya kalau buat macam itu lagi ramai orang marah pada
kerajaan. Kita perlu lihat di negara Timur Tengah, mereka ada
undang-undang yang lebih keras daripada kita tapi apa yang berlaku?
Rakyat marah sampai rejim itu jatuh pada akhirnya.
S: Tidakkah nanti kesabaran atau
toleransi itu memberi gambaran bahawa Datuk Seri bukan seorang yang
tegas dan boleh mengakibatkan sokongan orang Melayu kepada UMNO itu
merosot?
J: Tidak… sokongan pada UMNO
itu bertambah kuat (masa) ‘election’ yang lalu. Hakikatnya kita telah
membuktikan sokongan kepada UMNO itu bertambah. Tapi kita mesti faham
bahawa kalau sebaliknya kita ambil tindakan ikut cara dulu, apakah
sokongan kita akan berkekalan atau sebaliknya orang semakin marah kepada
kerajaan. Ini yang kita mesti menilai.
S: Orang mengaitkan pemansuhan ISA
kepada keterbukaan. Apakah kalau ISA tiada orang akan terbuka… hentam
Raja, hentam agama. Bagaimana pandangan Datuk Seri?
J: Kita kena pilih apa corak
masyarakat yang kita kehendaki. Sebagai sebuah kerajaan tentu kita kena
mengambil pendapat majoriti. Kita tak boleh ambil pendapat sekumpulan
saja. Jadi saya nak tahu apa pendapat majoriti rakyat Malaysia. Apakah
kita nak sebuah masyarakat di mana ada ruang kita berbicara politik
walaupun ada perbezaan pendapat, atau kita nak satu masyarakat di mana
kita ada kuasa mutlak, tak boleh dipersoalkan oleh sesiapa. Kita nak
tangkap orang, kita boleh tangkap. Apakah itu yang kita kehendaki? Kita
minta rakyat tunjuk jenis corak mana masyarakat yang kita perlukan.
Sebagai pemimpin saya bersedia lakukan apa saja yang saya fikirkan
terbaik dan saya juga kena menilai penerimaan masyarakat kita. Tapi apa
yang saya dan kerajaan lakukan hari ini, pada pendapat saya adalah yang
terbaik untuk negara kita.
S: Dalam kepelbagaian pendapat ini,
Datuk Seri ada Facebook, Twitter dan dalam itu ada juga yang kutuk/
tegur Datuk Seri. Bila melihat itu, apa yang Datuk Seri buat terutama
mengenai komen yang negatif?
J: Tak ada apa-apa reaksi.
Saya tolak itu semua. Kalau cakap karut marut, mencaci, mengutuk, saya
anggap mereka itu lunatic fringe atau orang ni yang tak ada adab, atau
tak rasional. Ada yang kritik secara rasional… kalau kritik secara
rasional dan beradab saya terima. Saya cuba nilai kritikan itu ada asas
atau tidak. Inilah masyarakat yang kita kehendaki. Maknanya kita berani
terima teguran asalkan dibuat dengan cara ada adabnya. Dan kita mesti
dengan segala rasa tawaduk, ‘humility’ menganggap diri kita bukan tahu
segala-galanya. Saya dah kata era kerajaan tahu segala-galanya dah
berakhir. Maknanya kita terima… kalau pendapat rakyat itu baik, dan ada
asasnya. Kerajaan sedia pertimbangkan. Inilah keterbukaan zaman
sekarang, ini yang saya rasa dikehendaki masyarakat kita. Sebab itu kita
jangan lupa kita nak menuju sebuah negara maju. Semua orang kata kita
nak Malaysia sebagai negara maju. Adakah cara dulu itu sesuai dengan
ciri dan nilai sebuah negara maju? Ini yang saya nak tanya.
S: Selepas 2008 kita lihat percambahan
NGO Melayu yang bercorak politikal. Mereka seolah-olah tak mahu
menyuarakan kepentingan/hasrat orang Melayu melalui UMNO dan mereka
antara yang mahu ISA dikembalikan. Macam mana nak ‘reconcile’ dengan
golongan ini.
J: Kita mesti faham dalam
masyarakat kita ada pelbagai pendapat. Soalannya sama ada suara dia
mencerminkan suara majoriti atau tidak. Atau suara sekelompok dalam
masyarakat. Inilah yang mesti kita nilai.
S: Tentang pengkaderan. Adakah proses ini berlaku dan adakah UMNO masih berusaha bentuk pemimpin baharu?
J: Kita sedang berusaha mencari.
Pertama saya nak supaya UMNO beri ruang kepada pemimpin baharu supaya
mereka tak rasa kalau masuk dalam UMNO menyusahkan dia, dia terpaksa
bekerja di peringkat akar umbi. Sebab sesetengah orang profesional ini
dia tak nak terlibat dalam proses di peringkat cawangan dan sebagainya.
Ini yang kita perlu beri ruang. Kalau nak lantik sebagai ahli
jawatankuasa tambahan, katalah ada 10 ahli jawatankuasa tambahan yang
boleh dilantik, apa salahnya kita lantik tiga, empat orang dari kalangan
profesional termasuk dari latar belakang ulama, lawyer, doktor supaya
dalam jawatankuasa ini kita mencerminkan komposisi masyarakat secara
keseluruhan tanpa mengetepikan pemimpin akar umbi.
S: Saya nak minta Datuk Seri simpulkan,
kita sambut Hari Raya sebab merayakan kejayaan berpuasa. Jadi 68 tahun
UMNO apakah yang dirayakan? Perpaduan, keutuhan atau kepelbagaian dalam
UMNO secara khusus?
J: Kita boleh merayakan
sebuah parti yang paling berjaya dalam sistem demokrasi yang terbuka
dalam sejarah peradaban manusia. Ini satu keunggulan pada UMNO. Waima
kita kata tak ada siapa boleh nafikan hakikat kita bukan saja parti
tertua tapi parti paling berjaya.
BARISAN NASIONAL (BN)
S: UMNO tak boleh berdiri sendiri. UMNO
menang kerusi lebih banyak. Tapi sementara UMNO naik, rakan-rakan BN
menurun. Ada tak formula supaya mereka boleh sama-sama naik?
J: Ini yang sedang kita
fikirkan. Mungkin satu langkah yang boleh kita lakukan ialah supaya kita
muncul sebagai Barisan Nasional lebih lagi dari segi program dan
aktiviti kita. Tak ada lah UMNO dengan UMNO, MCA dengan MCA, MIC dengan
MIC. Kita perlu kongsi satu platform di mana kita bersama-sama supaya
dilihat inilah BN yang sebenarnya. Bukan MCA, MIC, UMNO berasingan. Ini
merupakan satu model politik baharu kita boleh fikirkan ke hadapan.
Sebab nasib rakan-rakan dalam BN kena fikir juga supaya dapat tambah
kekuatan kita secara keseluruhan.
S: Apa nasihat Datuk Seri kepada
pemimpin masyarakat Cina. Apakah perlu kerja lebih keras lagi seperti
PRK Kajang. Apa formula terbaik menangi hati pengundi Cina?
J: Mereka (MCA) tak boleh
rasa kecewa. Mesti teruskan usaha untuk yakinkan masyarakat Cina. Kedua,
mereka kena tambah ‘engagement’ mereka dengan kaum Cina. Jelaskan
kepada mereka dan di samping itu dengar rintihan dan keluhan kenapa tak
sokong kerajaan dan cuba beri jawapan kepada keadaan sebenar supaya tak
keliru dengan hasutan atau dakwaan daripada parti pembangkang. Tapi apa
penjelasan kita sebagai wakil kerajaan boleh juga kita terangkan.
Mudah-mudahan kekusutan dapat dirungkai melalui engagement dengan
pengundi dan masyarakat yang mewakili kaum Cina.
S: Apakah kemasukan MCA dalam Kabinet akan membantu ke arah itu?
Najib: Saya lihat memang MCA perlu sebab dasar negara kita
kalau tak ada input daripada wakil kaum Cina, bila jumpa masyarakat kaum
Cina, nampak mereka tak boleh war-warkan mereka sebahagian daripada
kumpulan yang menggubal dasar dan keputusan negara.
S: Setahun selepas pilihan raya. Apa analisis awal Datuk Seri mengenai kekuatan parti komponen seperti MCA, Gerakan dan MIC?
J: Ada sikit peningkatan
tapi banyak lagi perlu diusahakan sampaikan kita boleh kata proses
pemulihan itu selesai. Belum lagi selesai. Maknanya kita ada tempoh –
PRU akan datang. Apa pun mesti faham kita ada time limit dan mesti
berusaha sedaya upaya.
PENTADBIRAN NAJIB
S: Parti Datuk Seri (UMNO) naik jumlah
kerusi, tapi BN tetap tidak mendapat mandat 2/3. Dalam pada itu, Datuk
Seri menghadapi era keterbukaan; kepelbagaian pendapat; cabaran membawa
negara ke tahap negara maju… terlalu banyak masalah… kita lihat. Kalau
saya, tak sanggup jadi perdana menteri. Bagaimanakah dengan keadaan ini
Datuk Seri boleh tahan?
J: Saya lihat kalau kita terima
hakikat bahawa dalam demokrasi yang terbuka, apabila kita memiliki dalam
60 peratus daripada bilangan kerusi itu sudah cukup kuat. Umpamanya di
UK, kerajaan Konservatif tak dapat majoriti overall, dia terpaksa
berkongsi dengan Liberal baru dia boleh tubuh kerajaan, tetapi dia masih
mampu mentadbir negara dia. Jadi kalau kita punya mindset tidak terlalu
terikat dengan faktor 2/3 itu, seolah-olah 2/3 itu kayu pengukur yang
muktamad. Tapi kalau kita tidak ada perangkap ‘mental block’ tersebut
saya percaya majoriti yang kita ada ini, kita boleh mentadbir negara
kita sebab yang cuma kita tak boleh lakukan adalah perubahan
Perlembagaan sahaja. Tetapi apa juga dasar dan rang undang-undang kita
nak buat, memang kita boleh buat dan kita telah buktikan pun
segala-galanya boleh diluluskan oleh Parlimen dengan majoriti yang
selesa. Jadi ia tidak menggugat kewibawaan pentadbiran kita. Ia masih
boleh kita lakukan dengan licin, cuma ia satu ‘mental block’ saja pada
kita. Jadi saya harap kita semua akan beri tumpuan kepada kerja untuk
membangunkan negara kita.
S: Dari mana datangnya keberanian itu,
adakah daripada ahli pemimpin UMNO, atau pejuang-pejuang UMNO terdahulu
atau rakan-rakan dalam Kabinet?
J: Saya tak rasa tergugat. Saya
rasa saya dapat mandat daripada rakyat melalui proses demokrasi yang
sihat, yang lebih terbuka dalam sejarah tanah air kita. Maknanya saya
rasa ini satu amanah yang perlu saya pikul dan saya beriltizam melakukan
dengan penuh semangat dengan bersungguh dan saya hendak serah kepada
rakyat menilai bila sampai masanya. Jadi saya tidak rasa gusar, saya
akan tetap menjalankan pentadbiran dan kepimpinan mengikut apa yang saya
fikirkan terbaik untuk negara.
S: Masa penggal pertama Datuk Seri ambil
alih tampuk pemerintahan negara, pentadbiran Datuk Seri nampak banyak
(dasar dan program baharu), 1Malaysia, GTP, ETP… tapi bila masuk penggal
kedua ini banyak pihak rasa tak nampak hala tuju ke mana Datuk Seri nak
bawa negara ini. Apa komen Datuk Seri?
J: Mereka tidak faham… yang
pertamanya bila saya meluahkan Gagasan 1Malaysia, ia bukan soal pilihan
raya. Ia soal ‘nation building’, membina sebuah negara bangsa. Jadi
tentu kita nak bina sebuah negara bangsa, takkanlah setiap penggal saya
nak keluarkan satu gagasan baharu, apa orang kata ini baru empat tahun,
apa dah jadi pada Gagasan 1Malaysia. Soal transformasi, kita dah kata
ini menjangkau hingga 2020. Takkan sampai 2014, saya nak kata Wawasan
2020 dah tak ada lagi. Jadi maknanya dengan komitmen dan sokongan yang
diberikan kepada saya dalam penggal kedua ini saya akan teruskan
sehingga Wawasan 2020 tercapai, sehingga hasrat kita menjadi negara maju
jadi kenyataan. Lepas tahun 2020 barulah kita gantikan dengan visi yang
baharu. Apa makna visi… visi menjangkau satu jangka masa yang panjang.
Jadi takkanlah dalam tempoh empat tahun kita dah nak ganti dengan visi
yang baharu, ini satu pertimbangan yang tidak rasional.
S: Datuk Seri, saya melihat keadaan
sekarang ini seperti ‘nasi yang sedang ditanak, belum masak lagi tapi
dah ada yang kata mentah, tak menjadi’. Yang diperlukan ialah masa,
berapa banyak masa yang diperlukan Datuk Seri? 2020 kah?
J: Saya ambil alih tampuk
kepimpinan negara pada 2009. Apa janji saya, janji saya pada rakyat
ialah untuk membawa negara jadi negara maju pada 2020. Jadi kita baru di
tahun 2014. Bagi saya tempoh masa untuk kita membuktikan bahawa apa
yang telah kita janji pada rakyat dapat kita penuhi. Kita masih lagi
dalam tempoh menghala ke tahun 2020, banyak lagi yang perlu kita
lakukan, dan banyak pun yang telah kita capai tetapi banyak lagi yang
kita perlu lakukan. Dan kita boleh lihat dari segi ekonomi umpamanya,
pencapaian kita boleh dikatakan baik dalam suasana yang tidak menentu.
Kita telah capai kadar pertumbuhan yang amat memuaskan 4.7 peratus dan
tahun ini insya-Allah kita mungkin boleh dapat tinggi sikit dari itu.
EKONOMI
S: Masalah tak faham ini, saya lihat dalam soal GST pun tak difahami, apa masalahnya?
J: Mereka tak faham, mereka
ingat ini satu percukaian yang baharu. Jadi maknanya satu tambahan beban
kepada mereka. Semua orang tak suka pada cukai, jadi bila pembangkang
kata bahawa ini satu percukaian yang baharu, semua naik takut, dan
secara automatik mereka kata mereka tidak sokong GST walhal GST ini
menggantikan percukaian jualan dan perkhidmatan sekarang dan ia satu
sistem percukaian yang ganti cukai sedia ada. Kedua; mereka tak faham,
kita dah kata banyak barang-barang keperluan dikecualikan, zero rated.
Jadi tugas sekarang ialah kita kena senaraikanlah jenis-jenis barang
tersebut. Kebanyakan rakyat tak tahu pasal konsolidasi fiskal, dia tak
nak tahu pasal defisit negara. Dia nak tahu (harga) nasi lemak dia
berapa. Dulu berapa, lepas GST (berapa). Susu bayi macam mana, dulu
sebelum dan selepas GST. Jadi kalau kita boleh huraikan berapa harga
sekarang dan lepas GST, jadi rakyat boleh nampaklah GST itu sebenarnya
tidak membebankan rakyat. Walaupun saya tidak dapat nafikan kalau kadar
inflasi, mungkin ada sedikit peningkatan, tetapi peningkatan itu untuk
tahun pertama pelaksanaan GST, lepas itu ia akan balik pada kadar yang
biasa.
S: Dalam TV kita sebut apa itu GST,
surat khabar, media elektronik, media baharu, tapi bila balik kampung
orang akan tanya: “Saya akan kena ke GST?”, pada hal kita dah sebut ikan
tak naik, harga tepung, harga minyak masak takkan naik. Tapi kenapa
mereka takut dengan perkataan GST? J: Sebab ada orang yang memomok pada
mereka bahawa ini satu beban kepada rakyat, satu cukai tambahan kepada
rakyat dan sebagainya. Jadi kita kena teruskan, tingkatkan penjelasan
kita dan juga keberkesanan penjelasan kita kepada rakyat. Saya lihat
sekali dia dengar, dia tak akan faham lagi, kena banyak kali. Rupanya
dia kena dengar sesuatu mesej itu banyak kali baru dia faham.
S: Betul ke Datuk Seri, orang kata
kerajaan buat GST ni kerana kerajaan tak ada duit, dan bila dah ada duit
nanti akan bolehkan kerajaan boros berbelanja?
J: Ini bukan soal kerajaan
tak ada duit. Ini ialah untuk menstabilkan punca hasil untuk negara.
Jadi bila punca hasil kita bertambah, kita dapat mengurangkan defisit
negara, penarafan Malaysia akan bertambah dan kita ada kemampuan yang
lebih untuk melaksanakan pelbagai projek dan perkhidmatan kepada rakyat.
Kedua, kita boleh jaga juga kebajikan penjawat awam dan sebagainya
sebab ini semua bergantung kepada punca hasil kita. Hasil kita ini
terlalu kecil berbanding dengan jumlah orang yang bekerja. Dan jangan
lupa ada juga orang tak membayar cukai yang dikatakan ‘the black
economy’ ini, siapa yang terlibat dalam black economy. Maknanya sesiapa
sahaja yang terlibat dalam apa-apa jenis kegiatan, dia akan terpaksa
membayar cukai, tapi cukai ini adil. Orang yang makan gaji tak dapat
mengelak, tapi banyak orang yang buat urusan perniagaan dan perkhidmatan
lain mungkin dapat mengelak daripada membayar cukai ataupun tak bayar
cukai sepenuhnya.
S: Masa kempen pilihan raya umum lepas,
Datuk Seri sering melaungkan slogan ‘Rakyat Didahulukan’. Tetapi ada
gambaran, lepas menang Datuk Seri laksana dasar rasionalisasi subsidi,
yang dikatakan membebankan rakyat terutama golongan berpendapatan
rendah.
J: Tidak… rasionalisasi
subsidi ini sesuatu yang perlu kita lakukan sebab banyak ketirisan dan
pembaziran, misalnya kalau harga minyak yang kita subsidi terlalu tinggi
sampai RM23 bilion setahun, banyak ketirisan di situ, banyak orang yang
tak sepatutnya (dapat), orang kaya dapat faedah dan sebagainya. Jadi
kita ganti dengan bantuan subsidi secara bersasar (direct subsidy),
sebab itu kita naikkan bantuan BR1M. Bantuan BR1M ini sebenarnya
mengimbangi, bila kita naikkan harga minyak. Jadi inilah cara yang kita
lakukan. Maknanya bukan subsidi pukal. Kita kurangkan subsidi pukal,
tetapi kita bantu rakyat yang layak dan patut dapat melalui subsidi
bersasar.
S: Datuk Seri, pembangkang kata
ketirisan itu di pihak kerajaan, kalau boleh dikurangkan ketirisan dan
pembaziran di pihak kerajaan, tidak perlu dikurangkan subsidi?
J: Kita memang perketatkan.
Maknanya Laporan Audit Negara kita ambil tindakan yang serius. Saya dah
minta Ketua Setiausaha Negara untuk umumkan apa tindakan yang diambil
oleh kerajaan terhadap penyelewengan yang berlaku dan sebagainya.
Pembelian kerajaan sekarang ini hampir semua kita buat secara tender.
Tak ada direct nego, tapi melalui tender sama ada tender terbuka atau
tender terhad, dan kita menilai sesuatu itu supaya harga yang dibeli
oleh kerajaan itu harga berpatutan. Maknanya kita lebih berhati-hati
dalam soal pembelian kerajaan.
S: Datuk Seri dikatakan tidak
memperjuangkan Bumiputera, tiba-tiba Datuk Seri memperkenalkan dasar
memperkasakan Bumiputera. Bagaimana setakat ini usaha itu?
J: Usaha itu berjalan dengan
baik, macam-macam program kita buat untuk Bumiputera. Kita ada Majlis
Pemerkasaan Bumiputera, tiap-tiap bulan kita mesyuarat sekarang ini, dan
ucapan saya tahun sudah di Shah Alam itu kita sedang laksanakan, umpama
kita tambah peruntukan untuk bantuan pendidikan MARA sebanyak RM500
juta, kita telah melancarkan Skim Superb, kumpulan pertama telah pun
dianugerah bantuan kerajaan, kita lancarkan ASB2, jadi semua yang kita
telah janjikan, kita tunaikan.
S: Adakah kerajaan ada alternatif lain
jika tidak melaksanakan GST, alternatif lain yang mampu meningkatkan
hasil dan kemampuan negara?
J: Soal GST kita sudah fikir
lama… bukan hanya di zaman saya… zaman dulu lagi. 160 buah negara di
dunia dah melaksanakan GST, dan kalau begitu maknanya GST lah pilihan
jumlah negara yang terbesar di dunia daripada sistem lain. Maknanya
sistem GST lah yang paling telus, progresif dan memberi hasil yang
bertambah pada negara.
HUBUNGAN ANTARABANGSA
S: Datuk Seri, baru-baru ini lawatan
Presiden Obama ke Malaysia banyak hasil yang tercapai dan tak lama lagi
dengarnya Datuk Seri akan ke China pula. Dalam konstelasi
(constellation) (kumpulan) politik antarabangsa, dilihat Malaysia
digemari kedua-dua negara kuasa besar ini, banyak faedah yang diperoleh,
tetapi banyak juga yang kata Malaysia seolah-olah dikawal oleh negara
besar ini.
J: Tidak… kita sebagai
sebuah negara, kita ada prinsip, dasar luar kita adalah berdasarkan
prinsip. Prinsip kita ialah untuk berbuat baik dengan semua negara
berdasar kepada pertimbangan apa yang kita fikirkan patut. Kita bukan
negara pak turut, tak pernah, kita ada pendirian kita yang bebas.
Misalnya dalam soal hal rakyat Palestin, kita terus perjuangkan rakyat
Palestin. Itu saya beritahu kepada Presiden Obama dan dia tahu pendirian
kita. Dalam hal ini kita tak ada kompromi tentang apa yang kita hendak
perjuangkan keadilan dan hak rakyat Palestin, kita teruskan. Tetapi ini
tidak bermakna kita tidak boleh ada hubungan strategik dengan Amerika
Syarikat.
S: Pendirian Malaysia tentang TPPA itu tetap yang sama?
J: Kita mesti sedar bahawa
Malaysia ini sebuah negara berdagang yang besar. Nilai dagangan kita
‘total trade’ 167 peratus berbanding dengan GDP kita, meletakkan
Malaysia antara negara yang tertinggi di dunia. Maknanya kalau kita
sebahagian daripada rejim perdagangan bebas, menguntungkan negara kita.
Kita dapat akses kepada market, mereka yang hendak melabur di Malaysia
pun melihat Malaysia ada kelebihan kerana mereka akan suka untuk melabur
dalam negara yang ada akses kepada market yang lebih luas. Dia boleh
eksport dari Malaysia tanpa dikenakan tarif, ataupun tarif yang rendah,
jadi kita ada kelebihan. Sekarang ini ada 12 negara yang terlibat dalam
TPPA, tapi mungkin bertambah kepada 20. Kalau Malaysia terkeluar
daripada TPPA, apa implikasinya? Mesti ada kosnya. Kita tidak nampak
hari ini kosnya, sebab itu kita perlu menilai penyediaan TPPA kita
secara keseluruhan. Di samping kita kena pastikan juga bahawa kita tidak
menandatangani sesuatu yang boleh menjejaskan kepentingan kita. Saya
tidak kata kita boleh untung semua, tetapi asalkan keuntungan kita itu
melebihi apa yang mungkin kita terpaksa lepaskan, asalkan keseluruhannya
lebih baik untuk kita.
S: Akhirnya saya hendak minta Datuk Seri
menyampaikan kepada rakyat menerusi rancangan BERNAMA ini apa yang
Datuk Seri harapkan daripada rakyat.
J: Saya harap mereka memberi
peluang kepada kita, maknanya kerajaan yang menerima mandat daripada
rakyat. Kita ada mandat untuk tempoh lima tahun, supaya rakyat memberi
peluang kepada kerajaan mentadbir negara kita tanpa menimbulkan banyak
masalah.
Terima Kasih Datuk Seri.
No comments:
Post a Comment