25 Mar 2014

Fasa Baru SAR, Tumpu Kawasan Perairan Selatan Lautan Hindi, Barat Pearth Seluas 459,400 Batu Nautika

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang disahkan berakhir di selatan Lautan Hindi kini memasuki fasa baharu dengan fokus pencarian serpihan dan kotak hitam pesawat berkenaan.


Perkara itu dinyatakan Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang menegaskan fasa tersebut melibatkan operasi lautan dalam dengan penggunaan peralatan serta kelengkapan teknologi canggih yang hanya dimiliki negara-negara tertentu.

Menurut beliau, antara kelengkapan canggih itu adalah penggunaan Towed Pinger Locator dan kerajaan sedang mendapatkan kerjasama negara- negara terlibat dengan kadar segera.

''Walaupun lokasi (pencarian) mencabar dan jauh dari daratan, saya optimis, selagi ada harapan, saya akan terus berharap. Saya beri jaminan, operasi SAR (fasa baharu) akan diteruskan," katanya ketika menggulung perbahasan usul khas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung tragedi MH370 di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau seterusnya berkata, operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat MH370 kini tertumpu di kawasan perairan seluas 459,400 batu nautika persegi di selatan Lautan Hindi, barat Perth, Australia.

Katanya, serentak dengan itu, SAR di koridor utara telah dihentikan sepenuhnya dan begitu juga di bahagian utara koridor selatan berhampiran Indonesia.

PhotoHishammuddin memberitahu, kerajaan juga akan mengadakan pertemuan dengan The United States Pacific Command (USPacom) bagi membantu fasa baharu itu.

Selain itu, jelasnya, tanggungjawab mengendalikan hal ehwal keluarga penumpang dan anak kapal pesawat MH370 juga diserahkan kepada pihak MAS.

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, kerajaan mempertimbangkan untuk menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) atau Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi merungkai persoalan melibatkan tragedi pesawat MH370.

Beliau menyatakan komitmen berkenaan sebagai memberi maklum balas terhadap cadangan beberapa ahli Parlimen berhubung perkara tersebut.

Malah jelasnya, Jawatankuasa Audit yang diwujudkan di peringkat kementerian dan sebuah jawatankuasa di peringkat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) telah diwujudkan bagi tujuan sama.

''Saya akan memanjangkan usul (cadangan) ini kepada pihak bertanggungjawab, sama ada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen atau RCI," ujarnya.                                                                                                                                 

                              

No comments:

Post a Comment