26 Mar 2014

Satelit Airbus UK Kesan 122 Objek Bersinar

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, satelit Airbus UK mengesan 122 objek berukuran antara semeter hingga 23 meter panjang dan kelihatan bersinar, kemungkinan ia bahan keras di kedudukan 2,557 kilometer dari Perth.

"Perancis, China dan Australia sudah keluarkan data imej satelit yang berkemungkinan ada kaitan dengan pesawat MH370.
"Semalam 25 Mac, Agensi Remote Sensing Malaysia (MRSA) terima data imej terbaru dari satelit Pertahanan dan Angkasa Airbus UK yang berpangkalan di Perancis di mana imej berkenaan dikesan pada 23 Mac.
"MRSA sudah analisis objek berkenaan... di satu kawasan di Lautan Hindi seluas 400 kilometer persegi yang mana 122 objek dikesan di kawasan berkenaan.
"Sebahagian objek berukuran semeter panjang dan ada yang berukuran 23 meter panjang. Ia kelihatan bersinar, kemungkinan bahan keras," katanya pada sidang media harian MH370 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, sebentar tadi.
Hishammuddin berkata, MRSA dengan segera menghantar laporan berkenaan kepada Pusat Koordinasi Kecemasan Australia di Perth semalam, namun tidak dapat disahkan objek berkenaan ada kaitan dengan MH370.
"Bagaimanapun, ia adalah petunjuk baharu dalam misi mencari bangkai pesawat MH370," katanya.

                                    Tragedi MH370: Objek 1 hingga 23 meter

No comments:

Post a Comment